Het vlaggenschip van Opel draait alweer pakweg vijf jaar mee, en daarom werd het hoog tijd voor een ingrijpende facelift. Tegelijk presenteert het merk een nieuwe variant van de Insignia, de Country Tourer. De opgeruigde auto heeft 20 mm meer bodemvrijheid en moet het qua onderscheid vooral van z’n looks hebben. In Nederland zal de vierwielaandrijving waar de auto over beschikt immers nauwelijks worden gebruikt. Dankzij de aangescherpte grille en verbeterde achterzijde is de Insignia weer helemaal bij de tijd. Bovendien zorgen de grote velgen voor een extra tikje uitstraling.
Hoewel de uiterlijke wijzingingen nog redelijk gering zijn, is vooral het interieur helemaal opgefrist. Het veel beklaagde dashboard dat al jarenlang in de Insignia huisde is flink onder handen genomen. Mogelijk is de kritiek ontstaan vanwege het feit dat vrijwel alle modellen van Opel tegenwoordig met het ooit zo geroemde dashboard zijn uitgerust. De indeling is een stuk logischer en het aantal knoppen is stevig teruggelopen. Het navigatiesysteem is zowel via touch als met een touchpad bedienbaar. Laatstgenoemde gaat niet helemaal van een leien dakje, het vergt nogal gewenning. In de week waarin wij onderweg waren, zijn we niet gewend geraakt aan dit systeem. Desondanks is de ergonomie van de rest van het dashboard wel in orde. Het geheel is bovendien ontzettend goed afgewerkt en overal vind je leer terug.
Bijzondere aandacht verdienen de stoelen van deze Insignia. Deze zitten bijzonder goed. Het zitvlak is verstelbaar en je hebt de mogelijkheid om deze te verlengen, een fijne optie voor lange mensen. De stoelen hebben een internationale prijs gewonnen, en dat is meer dan terecht. Vooral op lange afstanden blijven de stoelen heerlijk zitten en dankzij stoelverwarming blijf je lekker warm. De ruimte in het interieur is dik voor elkaar, ook op de achterbank kunnen volwassenen het prima uithouden. Er kan 540 liter bagage mee en dit kan worden vergroot tot 1540 liter. Dat is een nette score voor een middenklasser. Verder is er nog een aantal opties in het testmodel aanwezig. Zo kan is er een systeem dat automatisch inparkeert, zij het op passieve wijze. Sturen moet je namelijk nog steeds zelf doen, en dat is een gemiste kans. Verder beschik je over een achteruitrijcamera die waarschuwt wanneer er objecten of personen van links of rechts de auto naderen. Een ontzettend handige optie bij het uitparkeren of in drukke en onoverzichtelijke straatjes.
De nieuwe tweeliter turbomotor heeft maar liefst 250pk en 400Nm koppel. Daardoor sprint de Country Tourer naar honderd in net geen acht seconden en is de top 240 kilometer per uur. Met het vermogen in het achterhoofd lijken deze scores ietwat teleurstellend, maar hier is vooral het gewicht van meer dan 1800 kilo debet aan. Dat gewicht zorgt er ook voor dat het verbruik vrij hoog uitkomt. Tijdens deze testperiode wisten we vaak wel 1 op 10 te halen, maar veel zuiniger werd het niet. Toch is het brandstofverbruik van ondergeschikt belang bij een auto van deze proporties. De vierwielaandrijving is ook geen aanzet tot een lager verbruik, maar zorgt er wel voor dat de auto ook in winterse omstandigheden perfect beheersbaar is. Wegens het zachte weer en hoge temperaturen hebben we dit helaas niet kunnen testen, maar de Country Tourer zal ongetwijfeld zijn mannetje staan in dat terrein. Ook kan de Insignia de bossen in, maar het moet natuurlijk niet te ruig worden, mede gelet op de geringe bodemvrijheid.
Met de nieuwe Insignia heeft Opel precies die punten aangepakt waar eerder veel kritiek op werd geuit. Het dashboard is ingrijpend veranderd en het exterieur is een stukje stoerder. De nieuwe Insignia Country Tourer zal geen verkooptopper worden, maar het is wel een statement van Opel om te laten zien waar ze toe in staat zijn. De auto rijdt ontzettend volwassen en heerlijk comfortabel, schakelt goed en heeft perfecte stoelen. Minpuntje is het touchpad, waar wel erg veel gewenning voor nodig is. De tweeliter turbomotor moet behoorlijk trekken om vooruit te komen, maar al met al is het een behoorlijk vlotte stationwagen. Eentje die onder alle omstandigheden in staat is om goed te functioneren. Voor een meerprijs van 3 mille heb je de Country Tourer, reken bij een rijke uitrusting op circa vijftigduizend euro.