Opel is een belangrijke speler in het segment van de MPV’s. Al ruim 15 jaar leveren ze de Zafira, de gezinsvriend. Menig kind uit een groot gezin van een jaar of 20 is met deze auto opgegroeid. Tot 2004 was Opel het bestverkochte merk in Nederland en de MPV had een rol van betekenis in dat succes. De auto was te verkrijgen als vijfzitter, maar de meeste kopers opteerden voor de zevenzitter. Al had je geen groot gezin, het was toch leuk om met een grote groep mensen op pad te gaan. Of dat nu de vriendjes van je kind waren, of de voetbalvereniging of iets anders: bijna altijd waren er wel mensen die met je mee wilden rijden. Daardoor werd je ook regelmatig gevraagd om ritjes te doen die je eigenlijk niet zo zag zitten.
Inmiddels wordt het segment van de MPV’s kleiner. Dat heeft te maken met de tanende gezinsomvang, maar ook met de steeds individualistischer samenleving. Toch zijn er nog genoeg mensen die wél fan zijn van veel ruimte en gebruikersgemak. Daar hoef je niet eens altijd een groot gezin voor te hebben. Onlangs is de Zafira gefacelift. Dat mocht ook wel, want het huidige model is alweer een tijdje op de markt. In 2011 kwam ‘ie beschikbaar, dus na vijf jaar vond Opel het tijd voor iets nieuws. De uiterlijke wijzigingen zijn redelijk goed zichtbaar. Althans, vooral wat de voorzijde betreft. De koplampen zien er anders uit, niet langer lopen de lampen door naar beneden. Het front is meer in lijn met de rest van de familie dan eerder. Het bekende familiegezicht van Opel is nu dus ook zichtbaar op de Zafira. De achterzijde is minder sterk veranderd, hierin herkennen we nog heel duidelijk z’n voorganger.
Het interieur is een stuk opgeruimder, niet langer maakt de knoppenbrij de dienst uit op het dashboard. In plaats daarvan is de boel een stuk overzichtelijker geworden. Bovendien heb je nu de beschikking over het nieuwe navigatiesysteem van Opel, inclusief een assistent die 24/7 voor je klaarstaat om allerlei vragen te beantwoorden. Daarnaast heb je overal de beschikking over WiFi onderweg, ook in het buitenland. Achterin zit het behoorlijk ruim, dus die rit naar het zonnige zuiden is geen straf. Ook voorin zitten de stoelen goed, ze hebben het speciale AGR-kenmerk dat aangeeft dat de stoel door artsen officieel is goedgekeurd voor de rugwervel. We kunnen dus onderweg. Onze metgezel is de 1.4 Turbo met 140pk. Een fijne motor, die prima presteert. De 1500 kilo wegende Opel wordt in gang gezet, en gelijk valt op dat het een best vlotte wagen is. We halen in 10,7 seconden de sprint naar 100 kilometer per uur. Uiteindelijk moet zelfs 202 kilometer per uur mogelijk zijn.
Het gemiddelde verbruik is in de praktijk 7 liter op honderd kilometer, en dat wijkt weinig af van de fabrieksopgave die ons 6 liter over dezelfde afstand heeft beloofd. De auto voelt vrij zwaarlijvig aan, wellicht mede veroorzaakt doordat de 1.4 Turbo niet de nieuwste is die Opel leverbaar heeft. Maar niet getreurd, we komen nog prima vooruit. Er is een beetje sprake van bodyroll in stevige bochten, maar dat mag geen grote naam hebben. De kern is gewoon goed. De rij-eigenschappen zijn in de lijn der verwachtingen. Met een Opel Zafira koop je wellicht geen erg verrassende auto, maar wel een betrouwbare. Eentje die precies doet wat jij wilt en hoe jij het hebt verwacht. En dat is ook best wat waard.