Opel heeft de nieuwe 1.6 CDTI in de Zafira gelanceerd. Met een uitstoot van 109 gram CO2 per kilometer hoeft er met deze dieselmotor maar twintig procent te worden bijgeteld. Ideaal voor Opel, die op deze manier weer een boost aan zijn MPV geeft.

Zelf vergelijkt het Duitse merk het uiterlijk van de Zafira Tourer met die van een hogesnelheidstrein. Wat snelheid betreft gaat die vergelijking in elk geval niet op voor ons testmodel. Het design oogt in elk geval aardig. In de kleur van de testauto vinden we ‘m wat anoniem, maar in het wit komt hij goed tot zijn recht. Het dashboard is overzichtelijk, maar druk. Door de vele knopjes ben je in eerste instantie even aan het zoeken, maar eenmaal gewend werkt het ergonomisch goed. De lederen stoelen zitten ontzettend goed en zijn optioneel aan de zijde van het zitvlak uit te schuiven. Het zicht op de weg is goed, mede dankzij de grote voorruit en de hoge zit. Het bovenste gedeelte is met een zonnescherm af te sluiten. Dit is beter geregeld dan bij de C4 Picasso, want daar moet je het zonnescherm in aparte twee delen uitklappen.

Op de tweede zitrij is er plaats voor drie volwassenen. Anders dan in veel andere auto’s kunnen hier ook grotere volwassenen plaatsnemen. Achterin op de derde zitrij kan er vrijwel alleen door kinderen worden plaatsgenomen. Met deze twee stoelen plat is er nog 710 liter bagage te vergeven. Het navigatiesysteem is er een van het oude soort, maar werkt wel prima. In mum van tijd heb je een bestemming ingevuld en het systeem is zelden ondoorgrondelijk. Verder is de afwerking van een ruim acceptabel niveau. Op veel plaatsen rond ooghoogte siert leer de deurpanelen. In de Cosmo-uitrusting kom je verder niets tekort aan luxe. We noemen verwarmbare en elektrisch verstelbare stoelen, lane departure warning, een botsingswaarschuwing, cruise- en climate controle, parkeersensoren voor- en achter, meesturende koplampen en een hill start assist.

De 1.6 CDTI is nederig, hij levert 136pk aan vermogen. Het koppel is echter minder bescheiden met 320nm. De motor heeft twee grote pluspunten. Enerzijds is dit het lage verbruik, wat ook op kortere afstanden kan worden gerealiseerd. We hebben drie verbruikstesten afgelegd. Tijdens een lange rit over de snelweg haalden we 4,9 liter per honderd kilometer. In een poging om zo zuinig mogelijk te rijden daalde het verbruik nog zelfs met een hele liter over dezelfde afstand. Bij een poging om wat minder zuinig te rijden en veel kleine ritjes af te leggen kwamen we uiteindelijk op 5,9 liter over een afstand van honderd kilometer. Een ander voordeel is het geluid, of beter gezegd, het ontbreken daarvan. Opel heeft erg goed aan de isolatie gewerkt, waardoor de motor fluisterstil is geworden. Bovendien is hij vrij van trillingen of nagelen. Tot een snelheid van 130 kilometer per uur is het goed mogelijk om met de medepassagiers fluisterend een gesprek te voeren. Nog even wat cijfertjes: de acceleratie duurt 11,2 seconden en uiteindelijk kan 193 kilometer per uur worden bereikt.

Het balans kent –in tegenstelling tot zijn voorganger – een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Drempels en oneffenheden worden bij normale snelheden nooit hinderlijk. Lange afstanden zijn prima af te leggen in deze Zafira, mede dankzij de goede geluidsisolatie. Tijdens een test over de Duitse snelweg bleef de auto stabiel tijdens snelheden van 180 kilometer per uur. Het stuurgedrag is hier in grote mate de oorzaak van, deze is namelijk lekker direct voor z’n klasse. Ook het forse gewicht van 1600 kilo zal ten goede komen voor de stabiliteit op hoge snelheden. Kleine nadelen die we hebben gevonden zijn het ontbreken van een adaptieve cruise controle (ook geen optie vooralsnog), de zware achterklep en het feit dat het hill start assist-systeem wel eens te gretig ingrijpt waardoor de motor op een helling snel uitvalt.

De Opel Zafira 1.6 CDTI is een reële keus voor de liefhebber van ruimte of huisvader van een groot gezin. Met een riante bagageruimte, een mooie afwerking en een fijn onderstel weet hij kopers aan zich te binden. Anderzijds is er ook het ietwat duffe imago, het hoge gewicht en de kleine missers op detailniveau. Toch zal de Duitser zich in de markt staande weten te houden, zeker dankzij de twintig procent bijtelling waaraan een bestuurder verschuldigd is. Prijzen beginnen vanaf 25 mille en bij de diesel vanaf 31 duizend euro en dat is vergelijkbaar met de Franse concurrentie.