De huidige generatie Peugeot 3008 is alweer vijf jaar op de markt. Het model verscheen in 2016 en werd in 2017 bekroond tot Car of the Year. Ondanks dat het model al een aantal jaar onderweg is voelt de auto nog altijd erg fris aan. Toch kiest Peugeot ervoor om een facelift door te voeren met onder andere een nieuw front en een opgefrist interieur. Met de facelift zet Peugeot ook nog meer in op de 3008 met stekker. Wij rijden met de Peugeot 3008 HYbrid met 225 PK, een van de twee PHEV’s van de 3008.

 

In navolging van de Peugeot 508 HYbrid heeft de Peugeot 3008 nu dus ook een plug-in hybride onder de motorkap. Net als in 508 ligt ook in de 3008 de 1.6 turbomotor met daarnaast een 81 kW sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 225 PK. Naast deze plug-in biedt Peugeot ook nog een HYbrid4 versie. Die beschikt over een extra elektromotor op de achteras die goed is voor 83 kW. Die HYbrid4 beschikt daarmee automatisch over vierwielaandrijving het vermogen stijgt naar een verbluffende 300 PK.

Test Peugeot 3008 Hybrid

Statistieken

Maar wij zijn dus onderweg in de variant met 225 PK, die het ook niet onverdienstelijk doet. De Peugeot 3008 HYbrid sprint in 8,7 seconde naar de 100 km/u. De 13,2 kWh grote accu zorgt ervoor dat je maximaal 45 kilometer volledig elektrisch kunt afleggen. Volledig elektrisch rijden kan tot een snelheid van 135 km/u. Het opladen kan via een 7,4 kW-lader in minder dan twee uur, via een 22 kW-snel lader in 28 minuten. De topsnelheid van de Peugeot 3008 HYbrid bedraagt 225 km/u.

Test Peugeot 3008 Hybrid

Uiterlijke wijzigingen

Optisch gezien voert Peugeot een aantal wijzigingen door met deze facelift. Zo is de grille van de 3008 strakker getrokken voor weer een frisse aanblik. Ook pronkt niet langer de leeuw op de motorkap van de 3008 maar het nummer van het model. Iets dat we ook al eerder zagen bij de lancering van de Peugeot 508. Aan de achterkant zien we dat de lichtunits iets verfijnder zijn geworden, dat zorgt dan weer voor een moderner uiterlijk. Binnenin treffen we een 12,3 inch touchscreen die ook gekoppeld kan worden aan Apple Carplay of Android Auto.

Het voor Peugeot zo kenmerkende kleine stuurwiel blijft ook in de 3008 behouden en draagt aan de rijbeleving in een Peugeot van vandaag. Achter dat kleine stuurwiel zit nog altijd die onhandige stengel voor de bediening van de cruise control. Blijkbaar is het stuurwiel te klein om die bediening daarop te positioneren. Een ander puntje van aandacht is de DAB-ontvangst. Die wil nog wel een haperen, iets waar meerdere auto’s met dit infotainmentsysteem last van hebben.

Test Peugeot 3008 Hybrid

Zwaarder, niet minder

Door de toevoeging van een elektromotor en bijbehorend accupakket wordt de auto logischerwijs een stuk zwaarder. In het geval van de 3008 HYbrid scheelt het meer dan 400 kilogram ten opzichte van de benzinevariant. Echter valt nauwelijks te merken dat je met zoveel meer gewicht onderweg bent. Dat is vooral te danken het EMP2-platform waarop de 3008 staat. Dat platform is vanaf begin af aan ontwikkeld met het idee om eventueel accu’s toe te voegen. Het rij- en stuurgedrag van de Peugeot 3008 HYbrid is daardoor echt niet minder dan dat van een 3008 zonder stekker.

De overgang tussen elektrisch rijden en het rijden op benzine gaat zeer geruisloos. Ook dat draagt weer bij aan het comfortabele karakter van de Peugeot 3008 HYbrid. Minder comfortabel is de EMT8-versnellingsbak. Die is niet bepaald de snelste, wat soms tot ergernis leidt, bijvoorbeeld als je even vlug een inhaalmanoeuvre wilt uitvoeren.

Test Peugeot 3008 Hybrid

Conclusie

Peugeot zet met de 3008 HYbrid een interessante auto neer, zowel voor de zakelijke als particuliere markt. De meerprijs voor de 225 PK sterke plug-in ten opzichte van de 130 PK sterke benzinevariant bedraagt zo’n vijf mille. Wat ons betreft is dat het meer dan waard. Vooral ook omdat de elektrische actieradius behoorlijk is en je ook nog eens tot 135 kilometer per uur elektrisch kunt rijden.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.