Van Minister-President Mark Rutte is bekend dat hij niet zoveel geeft om materie. Hij woont in een kleine woning in Den Haag, komt regelmatig aanfietsen op zijn Koga-fiets en wordt zelden in dure bolides gezien. Hoe anders is dat bij coronaminister Hugo de Jonge. Hij laat zich graag rondrijden in een BMW 7-serie en houdt wel van een beetje glitter en glamour. De man wordt door sommigen wel eens van ijdelheid beticht. Er is een hoop veranderd in de laatste weken van 2020. “De koning is dood – lang leve de koning.” De zin die traditiegetrouw wordt uitgesproken na de proclamatie van een troonsopvolging slaat in dit geval op het lijsttrekkerschap van Hugo de Jonge. Lange tijd was er sprake van dat hij de gedoodverfde kroonprins van het CDA zou zijn, maar zijn plaats is inmiddels overgenomen door familieman Wopke Hoekstra. De grote vraag is dus: wie krijgt op termijn de auto van de Jonge. Hoekstra, of toch Rutte? En wat krijg je dan precies? We zoeken het uit in dit verhaal.

Enorm vermogen
De zogeheten ‘Duitse drie’ maken al decennialang de dienst uit als het gaat om het F-segment. De Audi A8, Mercedes S-klasse en BMW 7-serie strijden lange tijd om de eer. Zijdelings is ook de Lexus LS betrokken bij die strijd, maar heeft tot op heden nog niet kunnen doordringen in de top-3. Meestal gaat het kopers erom dat de techniek zo optimaal mogelijk is ingericht en dat de nieuwste snufjes aan boord zitten. De allerbelangrijkste troef die de geteste bolide in handen heeft, is de twaalf(!) cilinder. Jawel, BMW is nog één van de weinigen die deze krachtpatser in hun model leveren. Met 585pk en 850nm is deze koppelbeul in staat om de 2200 kilo wegende mastodont in een luttele 3,8 seconden naar honderd te sleuren. Het feest houdt op bij 250 kilometer per uur, maar dit is optioneel te verhogen naar 305 kilometer per uur. Gek genoeg gaat alles in een serene rust, waardoor je het niet eens doorhebt als je je ver in de driedubbele cijfers bevindt.

Van alle gemakken voorzien
Gelijk als je instapt ervaar je al de serene rust. De zetels zitten voortreffelijk en zijn op alle mogelijke manieren te verstellen. Het zachte leder omsluit je bekken en desgewenst kan je je laten masseren. Uiteraard zit er ook stoelverwarming, stoelventilatie en stuurwielverwarming op. Ohja, bijna vergeten. Ook armleuning verwarming maakt deel uit van de optielijst. Alles draait natuurlijk om de achterbank. Daar zit je voortreffelijk, en omdat het gaat om de verlengde versie, is naast de hoofdruimte ook de beenruimte overweldigend. Hier kan je gerust een hele dag zitten werken aan je ambtelijke stukken (lees je mee, Mark?). Dankzij de geblindeerde ramen ben je uit het zicht van het electoraat. Het motorgeluid is wel opvallend nadrukkelijk aanwezig, maar wat wil je ook met een twaalfcilinder.

Sportief en koninklijk tegelijk
De BMW M760Li rijdt ongelooflijk goed, is zeer snel, maar toch heb je niet het idee met een grote auto onderweg te zijn. De wendbaarheid en het gevoel is het stuur is in grote mate aanwezig. Je krijgt de indruk dat je met een segment lager onderweg bent, terwijl je – wanneer je om je heen kijkt in het interieur – bijna zou vermoeden dat je je nog een klasse hoger bevindt. De afwerking en het materiaalgebruik is zo subliem, en ook op de rest van het interieur kunnen we niets aan te merken hebben. Enkel het forse verbruik is iets om mee rekening te houden. Niet omdat dat een potentiele koper afschrikt vanwege de kosten, maar je staat wel ietsjes vaker aan de pomp. En dat de prijs. Hopelijk gaat Mark Rutte hier iets aan doen. Een verlaging van de BPM zou een boost aan de economie geven – zeker in deze onzekere tijden. Op moment van schrijven, eind 2020, is nog niet bekend wat impact op de economie ten gevolge van de coronacrisis gaat inhouden. Dus Mark, we raden deze auto zeker aan, maar doe wat aan de prijs. Die is met 282.000 euro, waarvan ruim 65.000 euro BPM(!) gewoon veel te hoog.