Aan gezelligheid geen gebrek in de Citroën e-Berlingo. Dankzij de zeven zitplaatsen kan je natuurlijk een hoop mensen meenemen, maar de opstelling is ook dusdanig dat er een huiselijke sfeer ontstaat waar ruimte is voor een goed gesprek. Dat klinkt natuurlijk filosofisch, maar op de één of andere manier ademt het interieur gezelligheid. Daarnaast is deze bus uiteraard erg praktisch. Een half voetbalteam vervoeren is geen probleem. Dankzij de elektrische aandrijflijn is hij bovendien ontzettend stil. Pas bij snelheden die je in Nederland in de avonduren mag bereiken, ontstaat er meer omgevingsgeluid. Verder valt ook op dat wegrijden uiterst soepel gaat, het gaspedaal – stroompedaal – laat zich met veel precisie bedienen. Kortom, de e-Berlingo heeft veel in petto.

Verfijnd
Een tijd lang waren de Stellantis-EVs softwarematig een beetje beperkt. Dat wil zeggen, je had weinig mogelijkheden in het infotainmentsysteem, variërend van het bekijken van het batterijpercentage tot een tripmeter. Belangrijke onderdelen van het EV-rijden. Toch zien we hier langzaam verbeteringen. Zo heeft Opel al z’n modellen uitgerust met de mogelijkheid om het batterijpercentage te tonen, en volgen andere merken van het concern binnenkort. De e-Berlingo heeft ‘m in elk geval al. Een belangrijke noviteit is verder z’n afwerking en isolatie. Niet eerder was het zo stil aan boord. Opvallend is ook dat het comfort sterk is toegenomen, de vering en demping zijn flink onder handen genomen. In tegenstelling tot eerdere versies, waarin we echt het gevoel hadden in een busje te rijden, is dat besef in dit geval geheel achterwege gebleven.

Actieradius
Je kunt geen reuze afstanden rijden op één accu, maar daar is de fabrikant ook wel eerlijk over. Met een WLTP range van 280 kilometer kan je nog prima uit de voeten. Daarbij moet wel worden aangemerkt dat je voor het realiseren van die afstand behoorlijk rustig aan moet doen. Snelheden boven de 100 kilometer per uur zitten er dan niet in, en kunt het best in stadsverkeer rijden. Is de accu leeg, dan kan snelladen met een snelheid van 100Kw. Je zit in iets meer dan een halfuur weer vol. Ga je uit van normaal rijgedrag, dan is het verbruik ongeveer 19Kw op 100 kilometer. Bij stevig doorrijden op de snelweg in de avonduren (130 kilometer per uur), dan stijgt het verbruik naar een schrikbarende 30Kw per 100 kilometer. Maar daar is de e-Berlingo dan ook niet voor bedoeld.

Conclusie
Je koopt ‘m namelijk vooral vanwege z’n praktische bruikbaarheid. De kofferruimte varieert van 597 tot 850 liter, terwijl er met de banken plat meer dan 1500 liter vrijkomt. Kom maar op met die meubels van de bekende woonboulevard! De zitpositie is goed te noemen, in deze versie is zelfs stoelverwarming aanwezig. Middels de kabel maakt de telefoon snel verbinding met het systeem, waardoor je gebruik kunt maken van Apple Car Play. Op het dashboard is er een knop waarmee de verschillende rijmodi in te stellen zijn. Toch denken we dat dit niet zoveel toevoegt aan een auto als deze. Zo is er de stand modder en sneeuw, waardoor de gasrespons – stroomrespons – iets trager wordt. Het lijkt wat overbodig, maar daarbij wel de volgende disclaimer. We hebben dit natuurlijk niet onder winterse omstandigheden kunnen testen, dus kunnen we er ook geen valide uitspraak over doen.

Concluderend kunnen we stellen dat de e-Berlingo zich bewijst als een ontzettend fijn rijdende, praktische zevenzits EV. Hij mag zich samen met de Mercedes GLB één van de meest voordelige zevenzits EV noemen. De personenversie is er vanaf zo’n 40 mille. Wat ons betreft is hij zeker een bezoekje aan de dealer waard.