De Fiat Tipo is er nu met een hybride aandrijflijn, die niet alleen zuiniger, maar ook moderner maakt. Hoe scoort de Italiaan in deze test? We kennen het model al uit 2016, toen het net iets meer ontmoette dan twintig mille de meest voordelige ruime stationwagon was. Ondertussen zijn de tijden natuurlijk veranderd, en kost hij pakweg 36 mille voor de meest luxe versie. Dan heb je de beschikking over een hybride, met een vermogen van 130pk. Dat vermogen is goed voor een sprintje van 9,2 seconden tot honderd. De topsnelheid ligt op een gegarandeerde 206 kilometer per uur. In Nederland natuurlijk niet legaal, maar mocht je een keer bij de Oosterburen op bezoek zijn, dan kan je menigeen versteld doen laten staan. Tel daarbij de kofferruimte van 550 liter op, en je hebt echt een goede aanbieding, ondanks de gewonnen prijs. Hij is eigenlijk nog steeds voor minder dan 30 mille, de vanafprijs is 29.990 euro. Lees hier ons verhaal.

Zakelijk
Aan boord van de Tipo gaat het er volwassen aan toe. De materialen zijn van prima kwaliteit, hoewel de afwerking her en der net wat beter had gekund. Toch ziet het er fraai uit. Het centraal geplaatste infotainmentsysteem werkt voortreffelijk en zonder al te veel te hoeven graven. De menustructuur laat zich gemakkelijk doorgronden. Ook Apple Car Play werkt goed, middels een USB-A kabeltje koppelt de telefoon zich automatisch aan het scherm. De stoelen zitten prima, je merkt dat er veel ruimte rondom aanwezig is. Dat geldt ook voor de achterbank, waar zowel volwassenen als kinderen eenvoudig kunnen plaatsnemen. Voor hen is er voldoende been- en hoofdruimte. Opvallend genoeg vinden we op het stuurwiel en de achterklep nog het oude logo, terwijl het nieuwe logo op de voorzijde prijkt. De knoppen op het stuur voelen eenvoudig aan, maar zijn doeltreffend en eenvoudig aan te wennen en intuïtief te bedienen.

Aandrijflijn
Aan boord vinden we een 1.5 liter sterke benzinemotor met 131pk. Daarnaast is er een iets meer dan een kilowatt grote accu aanwezig, die zorgt voor ondersteuning wanneer dat mogelijk is. Voor een hybride is het gewicht van 1355 kilo vederlicht te noemen. Dat uit zich in het verbruik, dat met zo’n 5,5 liter op honderd kilometer uiterst zuinig is te noemen. Dat komt dus neer op zo’n 1 op 18. Het stuurgedrag is licht, zeker in de city modus die te selecteren is met een knop op het dashboard. Ook het onderstel kan onze lof wegdragen, want die is ronduit comfortabel te noemen. Het starten is nog wel eventjes wennen, zo moet je tweemaal op de startknop drukken om de auto te activeren. Je kunt dit aflezen op het instrumentarium, want daar staat in felgroene letters het woord ‘ready’ afgebeeld.

Conclusie
De Fiat Tipo Station Wagon 1.5 Hybrid is een ideale auto voor hen die op zoek zijn naar veel ruimte voor een relatief lage prijs. Doordat de koets vrij hoog is, namelijk 1 meter 64, is de instap gemakkelijk en doet het je de crossovers vergeten. Het comfortabele weggedrag past goed bij het karakter van de auto. Wel is het zo dat de automatische versnellingsbak soms wat moet zoeken om de juiste versnelling te kiezen. De geluidsisolatie aan boord is voldoende, waardoor een rustige snelwegrit gegarandeerd is. Wat we nog wel missen, is stoelverwarming. Dat is overigens wel verkrijgbaar, en zouden we zeker aanraden. Onder de tien graden geeft dit extra veel comfort, en aangezien dit ook de gemiddelde jaartemperatuur is, profiteer je minimaal de helft van de tijd hiervan. Met die optie erbij is deze Fiat helemaal af.