De Firefly is een frisse binnenkomer in het segment van compacte elektrische auto’s—een stadsvriendelijk model dat naast technische specificaties en een ruim interieur met name opvalt door het opvallende design met drie kleine koplampjes. De uit China afkomstige Firefly is een geheel nieuw concept van het merk waarmee het de ‘betaalbare range’ van elektrische auto’s uitdaagt. Ondanks zijn bescheiden afmetingen ademt het interieur balans: de zitpositie is net even hoger dan je van een typische stadsauto verwacht en het dashboard straalt rust uit, met slimme integratie van het scherm en overzichtelijke knoppen. Dat scherm is trouwens best slim en gelaagd, maar daarover later meer in deze test. De aandrijflijn is bedacht voor de moderne yup: achterwielaangedreven, met een elektromotor van 143 pk en een accupakket van circa 41–42 kWh netto, wat een bereik mogelijk maakt van zo’n 330 km volgens WLTP-waarden. Een draaicirkel van ongeveer 9,4 meter (of 4,7 meter straal) maakt manoeuvreren en parkeren bijzonder vlot in drukke stadswijken.

Tijdens het rijden straalt de Firefly een zekere lichtheid uit: de directe gasrespons zorgt ervoor dat je op het stadsverkeer goed kan anticiperen, en de elektrische aandrijving draagt bij aan een gedempt geluidsniveau en vloeiend ritgevoel. Bij lage tot middelhoge snelheden voelt hij comfortabel, dat een prettig contrast geeft met moderne stadsauto’s die soms wat minder vergevingsgezind zijn op hobbels. Op buitenwegen en bij snelheidswisselingen merk je dat de Firefly geen sportwagen is, want het sturen gaat behoorlijk gezapig en zonder gevoel. Tegelijkertijd is de wegligging van de Chinees beter dan je zou verwachten: dankzij de achterwielaandrijving en een zo goed mogelijk gewichtsverdeling komt hij niet onstabiel over.

Ruimte is in de Firefly verrassend aangenaam: hoewel hij compact is, is het interieur slim ontworpen met voldoende hoofd- en beenruimte voor vier volwassenen, en de bagageruimte is flexibel met een modulair achterbank-systeem waardoor je tot circa 1.250 liter kunt benutten wanneer de bank is ingeklapt. Met de bank omhoog gaat het om 404 liter, ter vergelijking biedt een Renault 5 je 326 liter, maar een Renault 4 heeft 420 liter. De frunk – een voorin gelegen bagageruimte – meet tientallen liters en geeft extra gebruiksgemak.

Een van de sterke punten van de Firefly is de combinatie van slimme technologie van NIO. De auto is uitgerust met moderne infotainmentsystemen, slimme assistentiesystemen, en een aanbod dat gericht is op eigentijds gebruik: laadmogelijkheden met 11 kW AC of tot circa 100 kW DC-snelladen. Dat is vergelijkbaar met veel concurrenten van Stellantis of Renault. Het verbruik in de Firefly is wel fors hoger, want we kwamen weliswaar bij rustig rijden op zo’n 13 kWh over 100 kilometer uit op de boordcomputer – tel hier in de praktijk dus minimaal 2 bij op waardoor je op 15 kWh per 100 kilometer komt, maar ga je op de snelweg in de avond pakweg 120 en heb je wat tegenwind, dan is 20 kWh per 100 kilometer een realistischer waarde. Dan kom je dus op 200 kilometer acculading, uitgaande van 100% (volgeladen) naar een paar % SoC.

In zijn totaalbeeld is de NIO Firefly een overtuigende keuze voor wie zoekt naar een compacte, urbane, elektrische auto met karakter en modern comfort—een auto die niet alleen functioneel is, maar ook plezier oplevert. De Chinees brengt een mix van technologie, ontwerp en bruikbaarheid in een formaat dat past in de stad, de garage en het dagelijks leven. Als je op zoek bent naar een EV die het elektrisch rijden combineert met een heel eigentijds karakter, dan ben je bij de Firefly aan het juiste adres.








