Als het C-segment je te saai is, en een cross-over aan jou niet besteed is, dan is de Ford Focus Active misschien wel wat voor jou. Dankzij het opgehoogde platform heb je een wat beter zicht op de weg en wordt de in- en uitstap vergemakkelijkt. Bovendien worden de meeste oneffenheden in veel mindere mate doorgegeven aan de inzittenden. We krijgen het opgehoogde model mee in een witte lakkleur, en dat staat ‘m erg goed. Grote wielen geven een stoere indruk. Dat wordt versterkt door de bodykit waardoor op meerdere plaatsen donker plastic is gebruikt. Dat klinkt goedkoop maar het doet de uitstraling goed. Twee verchroomde uitlaatpijpen aan de achterzijde leuken het geheel op. Het contrasterende zwarte dak steekt goed af bij de witte lakkleur. Tijd om in te stappen!

Op het stuur bevinden zich maar liefst dertien knoppen. Daarmee bedien je audio, cruise controle en het infotainmentsysteem op het instrumentarium. We hebben het geluk dat de test-Ford volledig luxe is uitgerust. We noteren stoelverwarming, stuurverwarming, adaptieve cruise controle, lane keep assist, dual zone airco en voorruitverwarming. Het SYNC-systeem werkt goed, maar is niet heel overzichtelijk. Gelukkig is Apple Car Play of Android Auto een uitkomst. Voorlopig is dit enkel te activeren wanneer je een USB kabel inplugt, maar binnenkort gaat de connectie ook via Bluetooth. De stoelverwarming wordt snel warm en de sleutel kan op zak blijven dankzij keyless entry. Je telefoon laadt snel op met behulp van de draadloze oplader. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig vorstdagen te noteren, maar anders profiteer je ook van voorruitverwarming die snel werkt. Met een druk op de startknop komt de driecilinder tot leven. De 1.5 Ecoboost is een krachtige jongen, hij levert namelijk 150pk. Meer dan genoeg voor Nederlands gebruik. Zeker nu we nog maar 100 kilometer per uur op de snelweg mogen rijden.

Met deze krachtbron heeft Ford een aangename motor in het gamma. De nul tot honderd klus wordt geklaard in 9,1 seconden en wanneer je de rechtervoet blijft vloeren, is uiteindelijk een 206 kilometer per uur op de klokken tevoorschijn te toveren. In vergelijking met een Volkswagen Golf ogen die klokken net wat minder modern dan bij het digitaal instrumentarium van laatstgenoemd model. Het onderstel is erg vergevingsgezind en heeft een grotere veerweg dan een conventioneel model. Toch blijft het sportieve karakter in tact, ook in bochten. Van overhellen is eigenlijk geen sprake. De koets is mooi soepel in balans. Heel snel voelt de Active niet aan, maar dat is geen ramp. Hij is vlot genoeg om op te schieten, ook wanneer je wat meer haast hebt. De bouwkwaliteit is erg goed te noemen, er zijn zachte materialen gebruikt voor het dashboard en eveneens op de plaatsen waar je wat minder vaak in aanraking met het interieur komt.

Het gemiddelde verbruik volgens de fabrieksopgave zou zo’n 1 op 18,9 moeten bedragen, maar in de praktijk kom je al snel uit op een litertje per 15 kilometer. Doe je wat rustiger aan, dan kom je wel in de buurt van de fabrieksopgave. De motor is nauwelijks hoorbaar tijdens het rijden, waardoor er rust aan boord heerst. Sportief rijden wordt gestimuleerd door de handgeschakelde zesbak. Toch merk je daar weinig van. Ook op de snelweg blijft die rust gewaarborgd. Helemaal uitgerust met alle opties, maar inclusief een handbak kost de Ford Focus Active in de vorm waarin wij ‘m rijden 34 duizend euro. Wat ons betreft een concurrerende prijs waarmee Ford een erg sterke troef in handen heeft.