De spelers in het A-segment zijn steeds minder talrijk vertegenwoordigd. Veel merken hebben besloten om de nieuwe ontwikkeling van kleine stadsauto’s stil te leggen of sowieso niet aan te beginnen. Hyundai wil daar niets van weten en presenteert de i10 N-Line, een krachtige 1.0 liter benzinemotor met 100pk. Genoeg voor fun. Zeker als je bedenkt dat het gewicht redelijk bescheiden is. Aan de buitenzijde heeft het Koreaanse merk alvast veel werk gemaakt van het sportief vormgeven van de koets. Vooral de voorzijde oogt bijna agressief en twee uitlaatstukken aan de achterkant geven een leuk optisch effect. Die mooi vormgegeven elementen vinden we ook terug in het interieur.

Hoogwaardig
Gelijk valt op dat er veel werk is gestoken in het samenstellen van de binnenzijde. De materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit. Tal van features zijn aanwezig op de i10 N-Line, zoals cruise- en climate control, stoelverwarming, stuurwielverwarming (een primeur in het A-segment!) en een achteruitrijcamera. Alleen jammer dat we de motor nog moeten starten met een fysieke sleutel. Wie had dat een jaar of 10 geleden gedacht, dat we dit nog zouden zeggen van een speler in de klasse van kleine stadsauto’s. Apple Car Play werkt eenvoudig via het relatief grote scherm, wel valt de verbinding er heel af en toe uit waardoor je de USB kabel opnieuw moet inpluggen. Voor de liefhebbers is er zelfs een draadloos oplaadsysteem aanwezig.

Pittige motor
Onder de motorkap vinden we een 998cc grote benzinemotor die 100pk levert. Daarmee is een sprintje naar honderd geklaard in 10,6 seconden, en kan je – als het echt moet – zelfs 180 kilometer per uur rijden. Een forse snelheid die je niet alle dagen zult halen. Helemaal niet in Nederland. Maar mocht je je op de Autobahn bevinden, dan is dat toch goed om te weten. Bij dit alles blijft het verbruik binnen de perken. Bij een wisselend traject over 100 kilometer waarbij we zowel landwegen als snelwegen aandeden, en een stukje in de stad reden, haalden we een gemiddeld verbruik van 1 op 18. Daarbij hebben we niet getwijfeld om het gaspedaal af en toe goed in te drukken, dus zuiniger rijden is ook nog goed mogelijk. Je zit goed in de i10 en er is voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Ook op de achterbank kunnen passagiers goed zitten. Bagage kan mee tot 252 liter in het bagageruim.

Veel fun voor ‘weinig’
Het rijden gaat met een grote glimlach. Het gaspedaal is goed te doseren en er zijn zelfs sportieve uitlaatgeluiden te horen. Het bochtenwerk kan je dapper met hogere snelheden verrichten, maar de grens is wel relatief snel in zicht. Logisch ook, als je bedenkt dat het onderstel in grote lijn moest overgenomen worden uit het conventionele model. Al met al is het toch knap hoe atletisch de koets met de bochten omgaat. Concluderend kunnen we stellen dat het Hyundai erg goed is gelukt om een bijzonder leuke A-segmenter op de markt te zetten, die ondanks een stevige prijs van richting de 20 mille, toch nog bereikbaar is. Concurrentie vinden we alleen in de vorm van de Volkswagen Up GTI, maar die is dan weer wat minder luxe uitgerust en mist bijvoorbeeld de optie stuurwielverwarming. Voor de ultieme kleine stadsauto moet je dus echt bij Hyundai zijn.