Ondanks de trend waarin autofabrikanten vanwege de tegenvallende mondiale verkopen steeds minder vaak kleine auto’s verkopen, is er toch nog de Hyundai i10. En dan ook nog eens helemaal nieuw. Daar waar merken als Volkswagen, Seat en Skoda hun respectievelijke Up, Mi en Citigo enkel nog in elektrische variant leveren waardoor de prijs tot richting de dertig mille wordt opgestuwd, kiest het nuchtere Hyundai ervoor om met een helemaal nieuwe i10 te komen. Erg knap, als je bedenkt dat de marges op dit soort auto’s erg klein is, en dat wereldwijd de verkopen van dergelijke kleine auto’s minimaal is. Daarnaast is het budget om nieuwe modellen te ontwikkelen ook nog eens heel erg klein. Al met al erg knap dat Hyundai toch nog met een geheel nieuw model is gekomen.

Snoezig
De wijzigingen beperken zich niet alleen tot het uiterlijk. Want hoewel de voor- en achterzijde stevig zijn aangepast, zijn de innerlijke veranderingen zo mogelijk nog groter. Het uiterlijk noemen sommigen trouwens ‘snoezig’. Terug naar het interieur. Een groot en robuust stuur is centraal geplaatst en komt uit veel grotere broers van het concern. Op dit stuurwiel vinden we bediening voor cruise control, audio en entertainment. Net zoals we dat bij veel concurrenten van hogere segmenten vinden. Het 8 inch navigatiescherm voorziet niet alleen in bewegwijzering, maar is ook geschikt voor Apple Car Play. Opvallend is hoe kraakhelder het beeld is, de pixels zijn nauwelijks zichtbaar. De stoelen zitten goed en hoewel de zitting wat aan de korte kant is, kan de stoel zowel diagonaal als axiaal versteld worden. De gebruikte materialen zijn echt goed, ook de afwerking is van een niveau dat we niet eerder in het A-segment zijn tegengekomen.

Motortje
In het vooronder doet een 1.0 driecilinder benzinemotor met 67 pk dienst. En dat is toch wel iets te weinig om vlot mee te komen in het verkeer. Je merkt het bij het oprijden van de snelweg, maar ook vlot wegrijden bij een stoplicht is niet mogelijk. Met een beetje goede wil vergeef je ‘m dit wel, maar het houdt allemaal niet over. Gelukkig schakelt de vijfbak naar behoren, de verzetten zijn vrij kort en trefzeker. Het rijgedrag is uitermate volwassen, hetzelfde geldt voor het geluidsniveau dat aanwezig is bij 100 kilometer per uur. Ook hierin geldt dat de i10 hier geen enkele concurrentie voor zich hoeft te dulden: hij is gewoon de stilste. Oneffenheden worden verrassend goed weggewerkt, en hoewel het nog steeds geen zwevend tapijt is, doet de i10 het ook daarin beter dan de rest. Het stuurgedrag is prima en voorspelbaar. Aan boord ontbreekt het je verder ook niet aan luxe, zo hebben we bijvoorbeeld adaptief grootlicht (in deze klasse!) en automatische airco. Ook een licht- en regensensor zijn aanwezig. Enige smetje op het blazoen is de afwezigheid van stuur- en stoelverwarming, daarvoor moet je minimaal de N-line hebben. De premium trim die wij rijden heeft dit ook niet als optie.

Uniek in z’n klasse
De Hyundai i10 overklast elke concurrentie in z’n klasse. Zowel qua rijcomfort, onderstel, luxe als volwassenheid. Ook het praktijkverbruik blijft heel netjes binnen de perken met pakweg 1 op 17. Enige puntjes van kritiek is het gezapige motortje en het ontbreken van stuur- en stoelverwarming bij de premium. Voor beide is er trouwens wel bij hetzelfde merk een oplossing. Maar dat kost je ook best wel wat. Want zoals wij de Hyundai i10 rijden kost hij in premium uitvoering € 16.111, terwijl de Hyundai i10 N-line – die overigens wel 100pk in plaats van 67pk biedt – je minimaal 19k. En dan ga je toch alweer over hele andere bedragen praten. Toch krijg je daarvoor wel een nog luxer uitgevoerde i10, die helemaal de concurrentie overklast. Concurrenten van laatstgenoemde zijn bijvoorbeeld de Volkswagen Up GTI, waar je een soortgelijk bedrag bij kwijt bent. Concluderend kan echter worden gesteld dat de Hyundai i10 een fantastische optie is voor een ieder die niet perse veel ruimte nodig heeft, maar wel een volwassen karakter kan waarderen.