De één na kleinste telg van de Hyundai familie is opgefrist. Niet zomaar een facelift, maar een compleet nieuw model. De i20 is nu een serieuze concurrent voor de Duitse heersende macht, zoals de Volkswagen Polo. Ook de Ford Fiësta en Toyota Yaris opereren in het drukbevochten B-segment. De tijd dat we in dit deel van de markt prijzen onder de 20 mille vonden, ligt achter ons. Althans, de Suzuki Swift is vrijwel één van de weinige uitzonderingen. De testvariant van de Hyundai i20, de Premium Sky, heeft een prijs van bijna 25 duizend euro. Best fors, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een Polo, is de Zuid Koreaan wat gunstiger geprijsd.

Meestal zijn de meeste testauto’s uitgerust met een automaat, ditmaal maken we kennis met de handgeschakelde zesbak. Het is een fijn schakelende transmissie, die echter soms een klein beetje hakerig doet voorkomen. De motor maakt veel goed, de 1-liter driecilinder benzinemotor is levendig en gretig. De sprint van nul tot honderd gaat al in 10,4 seconden en de top ligt op 188 kilometer per uur. Genoeg voor Nederlandse begrippen. Doordat we de meest luxe variant rijden, is veel denkbare luxe in deze klasse aanwezig. Stoelverwarming, Apple Car Play, climate controle, het zit er allemaal op. We missen wel de adaptieve cruise control, want ondanks het symbool op het stuurwiel dat doet vermoeden dat het erop zit, is dat niet het geval. Het systeem laat zich intuïtief bedienen. Verbinden met Apple Carplay vereist wel wat geduld, want het gaat niet meer zo eenvoudig als in eerdere generaties, waarbij een kabel verbinden genoeg was om het systeem te koppelen.

De stoelen zitten naar behoren en bieden zowel in verticale als horizontale richting voldoende steun. Achterin kan je volwassenen met een kleine tot gemiddelde lengte prima vervoeren. De kofferruimte is met 262 liter heel gemiddeld, prima voor een gezin met 1 of 2 kinderen. Hooguit een beetje passen en meten, en je kunt vertrekken. Met 1065 kilo valt de i20 net in een iets hogere gewichtsklasse, maar veel stelt het extra te betalen MRB niet voor. Aan boord merk je hoe verfijnd de i20 is. De knoppen, de opties en afwerking: het is allemaal van een heel behoorlijk niveau. Daarmee merk je dat het Koreaanse merk een grote stap voorwaarts heeft gezet ten opzichte van de voorganger.

Je kunt de Hyundai i20 trouwens ook kiezen in een 1.2 MPI motor, maar die versie zouden we overslaan. De veel modernere 1.0 T-GDI verdien je in de restwaarde zo weer terug. Vraag is welke versie wij qua uitrusting zouden kiezen. Persoonlijk gaan we voor de automaat, omdat we weten dat het merk aangename automatische transmissies in huis heeft. Ook is dan adaptieve cruise controle met file-assistent mogelijk. Ten tijde van dit schrijven is de lockdown afgelopen, en nemen de files in hoog tempo toe. Wil je comfortabel een file doorstaan, dan is een assistent een zeer welkome optie. De Premium trim (inclusief de genoemde opties, plus zaken als stoelverwarming) kost met automaat iets meer dan 25 duizend euro. Een flinke smak geld, maar je krijgt dan wel een zeer compleet uitgerust model die qua rijbeleving, comfort en stilte aan boord doet vermoeden alsof je een klasse hoger rijdt.