Geen evolutie, maar een revolutie. De Hyundai IONIQ 5 is een geheel nieuw model van het Koreaanse merk dat enorm veel indruk maakt. Kijk alleen maar eens naar het design, wauw! Natuurlijk moet het wel je smaak zijn, maar onderscheidend is het zeker. Het breder front is imposant, met twee boze kijkers erboven. De motorkap loopt als het ware over de welvingen van de voorzijde heen. Aan de velgen zie je dat het een elektrische auto is, maar dat is niet storend. Ze passen erg goed bij het design.

Feest
De designtaal die aan de buitenzijde wordt ingezet, gaat verder aan de binnenzijde. Op meerdere plaatsen zijn badges aanwezig met ‘Project 45’, refererend aan een beperkte oplage van 3000 stuks die in Europa als wijze van introductie is gelanceerd. Het Hyundai-logo is niet zichtbaar op het stuur, maar als je goed kijkt, zie je de bekende merkidentiteit overal in terug. Maar dan op een veel hoger plan. De afwerking is uitmuntend en de ergonomie dik in orde. Twee grote schermen vullen het dashboard en dankzij deze schermen heb je goed overzicht op de weg. Deze IONIQ 5 is extreem luxe, je komt aan niks tekort. Stoelverwarming, stoelventilatie, stuurwielverwarming en autopilot: het zit er allemaal op. En het werkt verbluffend goed. Het autopilot systeem schurkt tegen level 3 aan, zo gemakkelijk gaat het.

Snel, maar vrij onzuinig
Hoewel we van het merk gewend zijn dat ze zeer zuinige modellen maken, is dit bij de IONIQ 5 niet helemaal het geval. Dat komt natuurlijk door de hogere carrosserie vorm, want de waarden die de IONIQ EV haalt, zijn sowieso in autoland onovertroffen. Het van 2015 tot 2021 geleverde model weet een praktijkverbruik van 12-14 Kw per honderd kilometer te realiseren. Bij de IONIQ 5 zit je daar een stuk boven, met zo’n 22 Kw / 100 kilometer tijdens testomstandigheden waarbij we kwikstanden rond de 10 graden noteerden. In de avond 130 rijden betekent een verbruik van 30Kw/100 kilometer. Tijdens de testweek was het vrij vochtig en hadden we regelmatig een vlagerige wind. Geen ideale omstandigheden voor een EV dus. Desalniettemin halen we alsnog ruim 300 kilometer actieradius. In de zomer moet dat een stuk beter kunnen, misschien wel tot 400 kilometer.

Innovatief
Laden gaat echt heel snel. De 800V laadtechniek zorgt voor een laadvermogen van 232 Kw per 100 kilometer. Wat een prestatie. Zelfs een Porsche Taycan of Audi e-tron GT haalt zulke waarden maar nauwelijks. Van 10% naar 80% accupercentage zit je op deze manier binnen 20 minuten. Je kunt kiezen voor de 58 of 73Kw versie, wij zouden altijd opteren voor die laatste. Temeer omdat je daarmee een net wat praktischer actieradius hebt.

Conclusie
Het rijden in de IONIQ 5 gaat met enorm veel comfort gepaard. Oneffenheden worden feilloos weggewerkt. Ondanks de best grote velgen. Versnellen en vertragen gaat ontzettend soepel. En bloedsnel. In 5,2 seconden zit je op 100 kilometer per uur. De top ligt op een nette 185 kilometer per uur. De zetels zitten heerlijk en bieden voldoende zijdelingse steun. Achterin is het enorm ruim, getuige de foto’s die we hebben gemaakt en hierboven getoond worden. In de bagageruimte is 526 liter voorradig, helemaal prima naar de huidige maatstaven. Houd er rekening mee dat je ook bij kleine kinderen een hoop tussen de voorstoelen en achterbanken kunt plaatsen. Al met al heeft Hyundai met de IONIQ 5 een ontzettend opzienbarend en spectaculair model neergezet. Met een prijs van 58.895 euro, hélemaal compleet, is het echt een hele goede aanbieding. Tel uit je winst!