Er zijn zuinige auto’s, er zijn zeer zuinige auto’s en er zijn extreem zuinige auto’s. Tot de laatste categorie behoort de IONIQ Electric. Omgerekend kost de “brandstof” voor dit model slechts 3 cent per kilometer. Als je zonnepanelen op het dak hebt, is het rijden zelfs gratis. Tel uit je winst.

Groter accupakket
De Hyundai IONIQ Electric heeft een groter accupakket gekregen, waarbij voortaan het batterijvermogen niet meer 28Kw, maar 38,3Kw bedraagt. Doordat hij extreem zuinig omspringt met z’n stroom, zorgt dat voor een forse toename van de actieradius. Tijdens de testperiode waren de weersomstandigheden heel erg gemiddeld, namelijk een graad of 14 met af en toe wat zon, afgewisseld met een bui. Wind stond er niet overdreven veel en kwam overwegend uit een noordelijke richting. Tijdens die omstandigheden wisten we een verbruik van 12Kw per 100 kilometer te realiseren, wat neerkomt op ongeveer 3 eurocent per kilometer aan stroom. Daarbij er wel van uitgaande dat er thuis wordt geladen. Wanneer je zou laden aan een publieke snellaadpaal zoals bij Fastned, dan zou de prijs maximaal 6 cent per kilometer bedragen.

Erg compleet
Terug naar het interieur: wat is er gewijzigd? Eigenaren van de eerste generatie IONIQ Electric klaagden wel eens over de stoelen, die maar net aan zijdelingse steun boden. Ook was de zitting vrij kort. Dat laatste is onveranderd, maar de stoelen bieden voortaan wel meer zijwaartse hulp. Je zit net wat fijner in deze stoelen. Het interieur heeft verder een update van graphics gekregen, en in de premium-trim is hij ontzettend compleet. We gaan niet het hele lijstje af, maar standaard is de i-motion die al cruise control, automatische airco, een grootlicht assistent en Apple Car Play en DAB+ biedt. Comfort doet daar met ondermeer een file-assistent en stoelverwarming een schepje bovenop, terwijl de Premium elektrische, verwarmbare- en ventileerbare stoelen heeft, plus een verwarmd stuurwiel. Wij zouden opteren voor de Premium Sky, die ook nog eens een elektrisch schuif- en kanteldak biedt.

Het rijden (en laden)
Op pad valt op hoe stil het aan boord is. De elektromotor doet z’n werk in alle rust. Dankzij regeneratie hoef je het rempedaal nauwelijks te toucheren. Pas bij 100 kilometer per uur ontstaat er meer omgevingsruis. Maar eigenlijk is het beter dat je onder die snelheid blijft, ook voor het verbruik. Aan de snellaadpaal tankt hij ongeveer 45Kw per uur. Genoeg om in een halfuur weer op 80% te zitten. Aan de normale laadpaal duurt dat ongeveer een uur of 4. Prima waarden. Tijdens het rijden valt wel op dat het stuurgedrag vrij gevoelloos is, het onderstel scoort daarentegen wel punten met comfort. Het zicht naar achteren is niet geweldig, vanwege het onderste gedeelte van het tweeledige achterraam. Dat raampje is snel vervuild en beperkt daardoor het zicht naar achteren, zeker in de wintermaanden.

Spekkoper
Het viel ons tijdens de testperiode op dat we echt naar minpunten moesten zoeken, om ze te vinden. Overall is de Hyundai IONIQ Electric extreem goed. Dankzij de enorm hoge restwaarde ben je absolute spekkoper. De TCO (Total Cost of Ownership) valt zeer laag uit. Je hoeft daarvoor eigenlijk maar twee concessies te doen: door de carrosserievorm een wat lagere zit én een ietwat beperkte actieradius naar de huidige maatstaven. Tegenwoordig is 311 kilometer alweer een beetje onder gemiddeld, maar toch zal je zelden met de grenzen van de accu geconfronteerd worden. Wil je meer, dan heeft Hyundai de nieuwe IONIQ 5 in petto. Binnenkort verkrijgbaar. Houdt de website in de gaten voor updates. Tot die tijd bevelen we de IONIQ Electric aan, we overwegen ‘m zelfs hier op de redactie aan te schaffen. De tijd zal het leren.