De meeste mensen zullen de Hyundai Kona als EV kennen, maar hij is er ook als hybride. Bovendien nu geheel vernieuwd. Dat is het makkelijkst te zien aan de koplampen die voortaan een stuk scherper zijn getekend. Hij staat op 18 inch lichtmetaal dat ‘m goed laat smoelen. De achterkant is een stuk bekender en is ten opzichte van de vorige variant niet zoveel gewijzigd. Binnenin zijn er wel wat grotere wijzigingen, het scherm is een stukje groter geworden en ook een digitaal instrumentarium is present. De Kona staat qua afmetingen heel dichtbij de onlangs gepresenteerde Hyundai Bayon, maar heeft intern wel de nodige verschillen. Daarover later meer.

 

Werkplek
De Hyundai Kona is een crossover en staat daarom iets hoger op z’n poten. Instappen gaat gemakkelijk en dankzij de elektrische stoelverstelling is de ideale zitpositie snel gevonden. Door de iets hogere zit is het overzicht op de weg goed, dat geldt ook voor het zicht naar achteren. De lederen stoelen voelen wat goedkoop aan, maar zitten wel voortreffelijk. De lengte van de zitting is ook voldoende. Omdat we hier rijden in een variant die is samengesteld in de premium-trim, beschikken we over veel luxe. Adaptieve cruise controle in combinatie met lane keep assist waardoor je deze systemen als file-assistent kunt gebruiken, stoel- en stuurverwarming, DAB+, parkeercamera, een digitaal instrumentarium en als klap op de vuurpijl stoelventilatie. Dat is toch echt wel bijzonder in deze klasse. Kies je voor de Premium Sky uitvoering, dan krijg je er ook nog een panoramisch schuif- en kanteldak bij.

Tamme motor
De 1.6 liter benzinemotor levert 141pk en dat is voldoende, maar niet overdreven. Je komt er goed mee door het Nederlandse verkeer, maar verwacht niet veel meer. Een nul tot honderd sprint in 11,2 seconden is oké. Van de 160 kilometer per uur als topsnelheid kijken we wel even beduusd op. Niet dat we vaak die snelheden rijden, maar het zijn toch waarden die we lange tijd niet hebben gezien, ook niet bij (P)HEV’s. De motor voelt niet traag aan, maar doet wel alles op z’n gemak. Verder is de automaat wel bij de les en kiest snel de juiste versnelling bij het vloeren van het gaspedaal. Daardoor is het bescheiden vermogen geen last. Regeneratie is ook een mogelijkheid, maar het valt ons wel op dat dit minder prettig werkt dan bij de EV. Het is best lastig om de juiste dosering aan te brengen. De afstemming van de vering, demping en het onderstel zijn vooral gericht op comfort. Pas boven de 110 kilometer per uur neemt het omgevingsgeluid hoorbaar toe.

Conclusie
Voor liefhebbers van veel ruimte is het goed om in ogenschouw te houden dat de bagageruimte 361 liter bedraagt, net iets minder dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. Maar nog best redelijk. De ruimte op de achterbank is wat beperkter en daar zit je ook als volwassene wat minder. Het verbruik bedraagt een liter benzine over elke 18 kilometer. Met de 50 liter brandstoftank kom je daardoor best een eind. Ook mag hij 1300 kilo trekken en dat is heel behoorlijk. Jammer dat het gewicht met 1351 kilo de auto net in een hogere gewichtsklasse plaatst, maar daarvoor krijg je wel een betrouwbaar en zuinig karakter terug.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.