Het Zuid-Koreaanse merk Hyundai maakt een razendsnelle opmars met nieuwe, opzienbarende modellen. De Tucson is de jongste telg in de familie. Het design is druk, maar ook erg speciaal. Je ziet duidelijk dat de ontwerpers veel werk hebben gemaakt van dit nieuwe model. Aan de voorzijde vinden we tal van driehoekjes rondom de grille, en dat geeft de Tucson een stoer aanzien. Zonder dat het kenmerkende karakter verloren gaat. Aan de achterkant is een geheel nieuw concept gevolgd, met prachtig gevormde achterlichten. Doordat de testauto in een zwarte kleur geleverd is, contrasteert het geheel onderling goed.

Veel ruimte
Als je een fan bent van voldoende ruimte, dan biedt dit model hoop. Met 629 liter heb je voldoende om mee te nemen voor een paar weken Frankrijk, zelfs als de surfplank van de oudste mee moet. Met de banken neergeklapt ontstaat er een ruimte van 1503 liter. Daardoor is een bezoek aan de plaatselijke meubelboulevard altijd een feest, er kan namelijk genoeg mee. Opvallend is dat Hyundai z’n modellen zeer luxe uitrust. Er zijn drie modellen leverbaar, de Mild Hybrid met een 48 Volts accu, de Hybrid die wij rijden en een Plug-In-Hybride. Het onderste niveau is de i-Motion en daarbij krijg je ondermeer al een dual-zone airco, lane keep assist, regensensor, Apple Car Play en grootlicht assistent. Een stapje hoger staat de comfort, daarbij worden onder andere stoelverwarming en parkeersensoren voor toegevoegd. De Comfort Smart zou onze keuze zijn: daarbij beschik je ook nog eens over 3-zone airco, waarmee de kinderen op de achterbank hun ideale klimaat instellen. Ook krijg je een elektrische achterklep, een goed audiosysteem en een verwarmd stuurwiel. Bovendien heeft elke automaat standaard file-assistent in deze trim.

Zuinig
De versie waarmee wij rijden is de Premium, en dat staat bij Hyundai garant voor een feestje. Wat te denken van BLIS, geventileerde stoelen, een verwarmbare achterbank en elektrische voorstoelen? De Premium Sky voegt daar nog een schuif- en kanteldak aan toe, zodat je helemaal compleet bent. De prijs komt daarbij uit op 45 mille. Wat je daarvoor krijgt is een 230pk sterke Hybrid, die met gemak 1 op 17 haalt. Hij is verbluffend zuinig. Ook als je wat steviger tekeer gaat op het gaspedaal. Toch nodigt de Hybrid daar niet toe uit, het is vooral een comfortabele cruiser. Ons extra voordeel is dat het testmodel met relatief kleine velgen is uitgerust, daardoor heb je nog meer comfort. Het stuurwiel geeft overigens voldoende feedback onder alle omstandigheden.

Conclusie
Hyundai heeft met de Tucson een ontzettend praktische, leuke en luxe SUV gelanceerd. In vergelijking met concurrentie krijg je veel meer opties dan bij menig ander automerk. Bovendien zit het met de betrouwbaarheidsstatistieken ook wel snor. De 230pk zijn potent genoeg om stevig mee te rijden, en automaat schakelt zijdezacht. Enkel bij plotsklaps indrukken van het gaspedaal kan het zijn dat er even gezocht moet worden. Je hebt nauwelijks door of je op benzine of op elektriciteit rijdt. Het dashboard is hightech, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk: overal is wel een knop voor. Jammer genoeg zijn de knoppen redelijk vlekgevoelig. Apple Car Play werkt niet altijd naar behoren, omdat het systeem om je telefoon te koppelen vrij lastig te doorgronden en uit te voeren is. Het zijn echter niet meer dan kleine puntjes op een verder fantastisch scorebord. Onze goedkeuring heeft ‘ie!