Vraag de gemiddelde autobezitter of hij of zij weet wat een Hyundai Veloster is, en diegene zal je met verwarring aankijken. “Geen idee”, is een veelgehoorde reactie. En logisch ook, want het zal vooral een auto worden voor de happy few.  Of voor hen die zich graag laten vervoeren in een bijzondere wagen. Wat dat is de Veloster zeker. Met een ontwerp waarbij rekening is gehouden met maar drie fysieke deuren (eigenlijk vier), is het unicum een feit. Bovendien maakt het gedrongen uiterlijk veel tongen los. De ene vindt het helemaal niets, de ander barst bijna in juichen uit. Een bijzondere auto.

Luxe en snel
Dat de auto snel is, kan je al van zijn uiterlijk aflezen. Maar dat hij ook luxe is uitgevoerd, zou je misschien niet gelijk verwachten. Je hoort tegenwoordig immers vaak van spartaans uitgeruste modellen, die snoei- en snoeihard zijn, en soms zelfs bijna geen airco aan boord hebben. Nee, de Veloster heeft nog best wel wat aangename entiteiten aan boord. Ideaal voor de twee inzittenden voorin, en eventueel voor de kinderen die achterin zitten. Zo is het audiosysteem voorzien van zuivere tonen. De voorpassagier en bestuurder profiteren daarnaast van automatische airco en stoelverwarming. Alsof dat niet alles is, zijn ook lane departure en een smart key aanwezig. Kortom, genoeg om een flink stuk te gaan rijden.

Laag
De houding die je inneemt als je plaatsneemt op één van beide stoelen is vooral erg laag. Toch is een aangename houding snel gevonden. Als de startknop wordt ingedrukt, komt de 1.6 GDi motor tot leven. In totaal zijn er 140 paarden beschikbaar, die ervoor zorgen dat de snelheid van nul tot honderd kilometer per uur ongeveer in acht tellen wordt geklaard. Een goede prestatie. Het verbruik is bij normaal gebruik best redelijk, maar als je iets pittiger gaat rijden neemt dat ook opeens sterk toe en moet je ineens rekening houden met waarden van 1 op 8.

Voor wie
De echte liefhebber heeft deze auto natuurlijk al lang in zijn hart gesloten. Want je moet ook best wel lef hebben als autobouwer, om met een dergelijk model te komen. Je zult het merken als Audi en Volkswagen in elk geval niet snel zien doen: aankomen met een carrosserievariant die eigenlijk vier deuren biedt. Voor de achterpassagiers betekent het in enkel geval dat je iets gemakkelijker kunt uitstappen, hoewel de achterplaatsen vooral zijn bedoeld voor kinderen. Volwassenen vanaf een gemiddelde lengte zitten er echt te krap. Maar als je eenmaal een fijne plaats hebt gevonden op één van beide voorstoelen, kan het feest beginnen. Het sturen gaat lekker met veel gevoel, het onderstel is best strak. Een hele gok, zo’n Veloster. Maar wel één met een goed verhaal.