Lexus voerde al jarenlang het model ES in hun gamma, maar het aanbod ging lang aan Nederland voorbij. Inmiddels zijn die tijden veranderd en sinds pakweg 2019 wordt de nieuwste generatie Lexus ES verkocht. Ondertussen hebben ze bij het concern niet stilgezeten en is er een vernieuwing doorgevoerd, die met name wat optische veranderingen betreft. Onder de motorkap vinden we een 2,5 liter(!) viercilinder met 218pk, goed voor 221Nm koppel. Daarmee glijdt de 1655 kilo wegende koets in een serene 8,9 seconden van nul tot honderd. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur en is begrensd. Geen wereldschokkende prestaties, maar dat past ook niet bij dit model. Deze Lexus laat zich vooral zien in alle rust en comfort.

De afmetingen zijn ronduit indrukwekkend. De lengte meet 4,97 meter en past maar net in een reguliere parkeerplaats. Van die lengte profiteer je vooral als achterpassagier. Daar geldt dat hij bijna als taxi zou kunnen worden ingezet. Vooral de beenruimte is enorm. Hoofdruimte is er iets minder, want door de aflopende daklijn kan je niet goed rechtop zitten, zodra je langer bent dan 1 meter 90. Voorin is het goed toeven, ook voor langere personen. Het voelt vooral allemaal heel comfortabel aan, de materialen zijn met leer overgoten en de afwerking is subliem. Dat merk je dan ook tijdens het rijden, want daar laat de 2,5 liter viercilinder zich nauwelijks horen. De hybride aandrijflijn is dermate efficiënt, dat je met deze koets gewoon prima waarden neerzet van 1 liter euro95 over een afstand van 20 kilometer. Het stuur voelt stevig en robuust aan. Datzelfde geldt voor de overige knopjes in het interieur. Daar zijn er best veel van, ideaal voor een prettige ergonomie. Het heldere klokkenwerk voor je neus is goed afleesbaar. In de nieuwste generatie krijgt het interieur ook gezelschap van een groot, kraakhelder infotainment scherm, waarop je uiterst gemakkelijk allerlei functies kunt bedienen.

Voor zuinige rijders is er goed nieuws, want zelfs toen we flink op het gaspedaal gingen staan, kwamen we niet hoger qua verbruik dan een spaarzame 5,5 liter per 100 kilometer. Ga je uit van een normaal rijgedrag, dan is dus 5 liter over diezelfde afstand prima realiseerbaar. De rust aan boord is heerlijk. Ook werken de veiligheidssystemen prima. Adaptieve cruise controle laat zich zonder problemen bedienen en is alert onderweg. Dat geldt eveneens voor de Lane keep assist, waarmee de auto zich binnen de lijntjes houdt.

De Lexus ES300h is een aangename, zuinige, betrouwbare reisgenoot die gewoon aanvoelt als een segment hoger. De ruimte aan boord is heel netjes, ook al valt het kofferruim met 454 liter een heel klein beetje tegen. Maar vanwege de sedan-vorm is natuurlijk ook niet heel veel meer te verwachten, omdat je nu eenmaal niet tot de hoogte van de auto – die 1 meter en 44 centimeter bedraagt – kunt opstapelen. Voor een weekend met vier volwassenen of twee volwassenen en twee kinderen is het in elk geval genoeg. Ook is de ES een prima keuze voor een minister of staatssecretaris die toch duurzaam onderweg wil zijn. Want in tegenstelling tot veel zware PHEVs, is deze aandrijflijn pas echt zuinig, en biedt de achterbank voldoende ruimte om de laatste wetgeving uit te werken.