In het B-segment SUV wordt het steeds drukker. Denk maar eens aan de Volvo EX30 of de Renault Arkana. In het premium deel van de markt is het echter een stuk rustiger, zeker nu veel modellen zijn verdwenen. Lexus speelt hier handig op in met de lancering van de LBX. Een leuk, hip, premium model voor het vermogende, kleine gezin of de ouderen die graag een hoge instap hebben. Motorisch zijn er geen verrassingen, want de 1,5 liter driecilinder benzinemotor levert 136pk en aan alles merk je dat er veel werk is gemaakt om de motor zo zuinig mogelijk te houden. En met succes, want 1 op 20 is gewoon prima mogelijk, daar hoef je met deze techniek en 1280 kilo aan gewicht weinig moeite voor te doen. Hoewel een sprintje van stilstand naar 100 kilometer per uur met 9,2 seconden nou niet bepaald daverend is, voelt het wel snel aan. Je zult nauwelijks naar meer vermogen verlangen.
Kijken we naar de praktische afmetingen, dan valt er ons iets op. Hoewel de afmetingen op papier met 4,19 meter lengte, 1,82 meter breedte en 1,56 meter hoogte in alle opzichten wel meevalt, doet met name wanneer de achter de auto staat, hij veel groter aan. En dat is knap gedaan. Als je instapt springen de fraaie materialen gelijk in het oog. Je krijgt een lekker dik stuur, dat goed aanpakt en aanvoelt. Sturen gaat overigens behoorlijk neutraal, verwacht geen verrassingen. Dat zal deze doelgroep waarschijnlijk ook niet verlangen. Voorin zit je goed en neem je in de testversie plaats op prachtig met leder beklede stoelen. Achterin is er ook voldoende hoofd- en beenruimte, pas vanaf een lengte van 1,85 meter of langer gaat het qua beenruimte wat knellen. Het bagageruim is voldoende in dit segment, maar zeker niet overdadig. Met 332 liter inhoud wordt het best lastig om kinderwagen met bijbehorende spullen voor het jonge gezin kwijt te kunnen. Het kan wel, maar je moet wel creatief aangelegd zijn. Zij die een actieve levensstijl erop na houden zullen prima tevreden zijn met deze ruimte.
Veel is geüpdatet bij de LBX, zoals bijvoorbeeld het infotainment systeem. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Het scherm is wat haperig en laat zich soms wat traag bedienen. Ook kan het nog wel eens vastlopen, maar dit is niet zo vaak gebeurd dat het als hinderlijk werd ervaren. De meeste knoppen zitten mooi onder handbereik en de niet-fysieke knoppen staan altijd prachtig in beeld, zodat je nooit lang of ver hoeft te zoeken. Middels de CVT-automaat versnelt de auto traploos, en het motorgeluid is mooi weggewerkt. Hier heb je geen last van zoals in oudere Lexus of Toyota modellen. Teken dat er echt werk is gemaakt van dit model zijn bijvoorbeeld de stevig aanvoelende stengels achter het stuur. Op andere plaatsen is de afwerking een stuk minder. Zo klinkt het brandstofklepje bij openen en sluiten nog behoorlijk blikkerig.
Een schot in de roos, zo kunnen we de Lexus LBX wel omschrijven. Met een fraai ontwerp, prettige rij-eigenschappen en een zeer zuinig karakter zien we dit model waarschijnlijk vaak terug op de Nederlandse wegen. De TCO ligt laag, mede dankzij het beperkte brandstofverbruik. Natuurlijk moet er bij de aanschaf wel een flinke smak geld worden neergeteld. In het geval van de testversie gaat het om iets meer dan 40 mille. Maar, we reden bijvoorbeeld onlangs de Jeep Avenger, en ondanks dat die een iets grotere bagageruimte heeft en ook een icoon is, kost die vergelijkbaar. Zo raar is de prijs dus niet, en met de LBX zit het qua verbruik en betrouwbaarheid helemaal snor.