Terwijl

Daar waar Europa het lange tijd voor het zeggen had als het aankwam op het grootste gedeelte van de autoproductie, komen nu grootmachten China en ook Amerika met steeds meer merken die in meerdere en mindere mate indruk maken op de Europese consument. We kennen natuurlijk allemaal het voorbeeld van Tesla, maar Lucid is ook zo’n veelbelovende kandidaat. Met zeer indrukwekkende sprint- en actieradiuscijfers betreden ze een felbevochten markt. Wij rijden in de Lucid Air Pure, de zogeheten ‘instapper’, met 88,0 kWh netto accucapaciteit. De cijfers op papier zijn prima te noemen, want een snellaadmogelijkheid van 200 kW is ronduit prima en ook is boordladen tot 22 kW mogelijk. We nemen een proef op de som.

Duidelijk is dat de designtaal van de Lucid een geheel eigen karakter heeft. De koets is laag, de hoogte is slechts 1,40 meter. Ook zijn de koplampen breed over de volle lengte uitgebreid. Want breed is de Lucid Air zeker, bijna 2 meter welteverstaan. De elektromotor voorziet in 487pk en daarmee sprint de Amerikaan in 4,0 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is vastgesteld op 225 kilometer per uur, een stuk hoger dan bij de meeste reguliere EVs. Met 2100 kilo is de Air zeker geen lichtgewicht te noemen, maar valt hij ongeveer binnen de marge van de meeste EV’s in dit segment.


De Lucid Air is zonder twijfel een comfortabele auto om in te rijden. De stoelen zijn goed gevormd en bieden uitstekende ondersteuning. De cabine is stil, met veel aandacht voor luxe materialen, en het interieur straalt een moderne, high-end uitstraling uit. Wel is het schermpje voor Apple Car Play erg klein. De lage zitpositie en het lage ontwerp van de auto maken het instappen behoorlijk lastig. De drempel is laag en de deuropening is relatief smal, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt, vooral voor mensen die minder flexibel zijn of van nature minder lenig. Het vergt wat geduld en handigheid om een comfortabele positie te vinden, en dat is jammer voor een auto in dit segment. Dat geldt ook voor wanneer je eenmaal zit, want het stuur zit snel in de weg. De auto is net wat te laag om een comfortabele positie te vinden.

Waar de Lucid Air zich echter echt onderscheidt, is op het gebied van prestaties. De auto is bijzonder snel voor een elektrische sedan, met een indrukwekkende tussenacceleraties die de meeste andere luxe sedans in zijn klasse achter zich laat. Het lijkt moeiteloos te versnellen, waarbij de power direct voelbaar is zodra je het gaspedaal indrukt. De auto is extreem stil, wat niet alleen te danken is aan de elektrische aandrijving, maar ook aan de uitstekende geluidsisolatie. Daarnaast heeft de Lucid Air een verrassend kleine draaicirkel, waardoor hij zich gemakkelijker door krappe straten en parkeergarages kan manoeuvreren dan je zou verwachten van een auto van deze grootte. Dit draagt bij aan de wendbaarheid. Het verbruik is met 20,0 kWh per 100 kilometer relatief laag, maar daarbij moet wel aangetekend worden dat we de auto reden tijdens winterse omstandigheden. waardoor het verbruik altijd wat hoger uitkomt dan gebruikelijk.


Een van de grootste teleurstellingen tijdens het rijden met de Lucid Air is de bromtoon die zich voordoet bij snelheden rond de 80 km/u. Dit geluid is een onplezierige bijwerking van de elektromotor. Het is niet bijzonder hard, maar het is duidelijk aanwezig en kan afleiden van de anders zo rustige rijervaring. Dit soort geluiden zouden niet thuishoren in een auto die zich profileert als een premium voertuig. Het zou kunnen zijn dat de Lucid nog niet geheel ‘af’ – lees ‘doorontwikkelt’ is, en dat dit binnenkort tot het verleden behoort.


De Lucid Air is een indrukwekkende elektrische auto die zowel snelheid als stilte biedt, gecombineerd met een verrassend kleine draaicirkel. Toch zijn er enkele duidelijke verbeterpunten, zoals het ongemakkelijke instappen, de lastige zitpositie en de bromtoon bij snelheden van 80 km/u. Het lijkt erop dat de auto nog niet volledig is doorontwikkeld. Tegelijkertijd vormt dit slechts een kleine smet op het verder onberispelijke blazoen. Voor de pioniers biedt de Lucid in elk geval kansen, zeker voor diegenen die op zoek zijn naar een snelle en stille elektrische EV.