Mazda lanceerde eind vorig jaar alweer de zevende generatie Mazda 3. Het overzichtelijk motorenaanbod keuzestress. Voor Nederland levert Mazda voorlopig alleen een Skyactiv-G benzinemotor met 122 PK en een compleet nieuwe benzinemotor met de voordelen van een dieselmotor. Die laatste, de revolutionaire Skyactiv-X beschikt over 180 PK en is qua meerprijs niet meer dan €1000,- euro duurder. Wat ons betreft dus de meest interessante van de twee. Tijd om dat technische hoogstandje van Mazda eens goed aan de tand te voelen. In deze uitgebreide test nemen we de Mazda 3 Skyactiv-X mee door het Zwitserse berglandschap naar het Comomeer in Italië.

 

Wat is Skyactiv-X?

De nieuwe Skyactiv-X is volgens Mazda zelf een technisch huzarenstukje. Waar de concurrentie steeds vaker kiest voor (plug-in) hybride of zelfs een compleet elektrische aandrijflijn kiest Mazda ervoor om de benzinemotor verder te ontwikkelen. Skyactiv-X betekent niet dat de nieuwe Mazda 3 beschikt over vierwielaandrijving. Nee de X in Skyactiv-X staat voor een combinatie van een benzine- en dieselmotor. Kan de auto dan zowel rijden op benzine als diesel? Ook niet, de Skyactiv-X is in de basis een 2 liter grote atmosferische benzinemotor. Echter beschikt deze benzinemotor over zowel vonk- als compressieontsteking. Waar we compressieontsteking normaal gesproken alleen terugvinden bij een dieselmotor kan de Skytactiv-X dus schakelen tussen deze twee vormen van ontsteking. Een behoorlijk technisch verhaal, maar het belangrijkste is dat Skyactiv-X net als een diesel onderin veel trekkracht heeft en vooral ook zuinig is.

 

Onderweg met Skyactiv-X

Als bestuurder van de Mazda 3 met Skyactiv-X motor merk je helemaal niets van dat switchen tussen vonk- of compressieontsteking. Wel is het duidelijk merkbaar dat de Mazda 3 onderin over veel trekkracht beschikt. De auto gaat vlot van z’n plek en met een 0-100 sprinttijd van 8,2 seconde is de auto significant sneller dan de concurrentie met turbomotoren. Ook over het verbruik van de Skyactiv-X zijn we positief gestemd. Echter wordt het door Mazda opgegeven verbruik van bijna 1 op 24 niet gehaald. Onderweg naar Como, via vooral de Duitse Autobahn, maar ook de Gotthardpas noteren we een verbruik van 1 op 18,5. Dat zijn toch ‘dieselachtige’ cijfers op een traject van 1000 kilometer.

 

Rijden in de nieuwe 3

Zoals eerder gezegd sturen we de Mazda 3 dus over de bochtige en soms steile Gotthardpas. Een mooi stukje waar we de rijeigenschappen van de nieuwe 3 perfect kunnen ervaren. En we hebben geluk, het is er rustig en hebben dus weinig las van medeweggebruikers of andersom. Al snel merken we dat dit een van de best sturende auto’s uit het segment is, wat een genot om mee te rijden. Ook de Skyactiv-X geeft voldoende kracht om de Mazda 3 vlot naar boven te stuwen. Bovendien is de motor gekoppeld aan de voortreffelijke handgeschakelde 6-bak van Mazda. Een versnellingsbak die in dit prachtige landschap maar weer eens bewijst dat zelf schakelen soms wel heel erg fijn is.

 

Design

Achter het stuur van de Mazda 3 is het goed vertoeven. Het interieur voelt luxe aan doordat Mazda voor mooie materialen heeft gekozen. De afwerking is van een dermate hoog niveau dat het tegen premium aan schuurt. De combinatie van een deels rood lederen dashboard, zwart lederen stuurwiel en rode lederen zetels maakt het interieur erg smaakvol. Ook van buiten onze testauto goed gestyled met een krijt-achtige grijstint en 18” zwarte lichtmetalen wielen. Door de keuze voor bovengenoemde stijlelementen oogt de nieuwe Mazda 3 erg goed. Er staat gewoon een serieus gave auto. Een aanmerking op het design is de overdreven grote C-stijl, de brede C-stijl zorgt voor een beperkter zicht rondom. De aflopende daklijn komt het design ten goede, maar gaat ten koste van de bruikbaarheid. Op de achterbank is het voor personen die langer zijn dan 1,80 meter ietwat behelpen.

 

Het beste alternatief

In het traditionele C-segment is de Mazda 3 altijd een stabiele factor geweest, maar kon het nooit tippen aan auto’s als de Volkswagen Golf, Audi A3 of Volvo V40. Met deze nieuwe generatie Mazda 3 doet Mazda volgens ons goede zaken. Zeker op het gebied van design en afwerking scoort de auto goed. Daar doet de nieuwe 3 niet onder voor bovengenoemde concurrenten. De revolutionaire Skyactiv-X is een welkome aanvulling die de Mazda nog beter maakt. Voor wie eens wat anders wil, maar niet wil bezuinigen op luxe, comfort of rijgedrag is de nieuwe Mazda 3 zeker een interessante optie. Zeker als we naar de prijzen kijken, de Mazda 3 is namelijk verkrijgbaar vanaf €27.990,-. De Mazda 3 Skyactiv-X die wij rijden is volledig afgeladen met opties en kost €35.040,-. Een gelijk uitgerust Volkswagen Golf gaat richting €40.000,-, maar dan rij je zoals half Nederland, in een Golf.

 

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.