Test Mazda CX-30

Test Mazda CX-30

2020-05-22T11:56:05+00:005 May 2020, 18:22|Categories: Autotests, Mazda|

Mazda is ongelooflijk goed bezig als het gaat om nieuwe modellen. Steeds vaker kruipen de modellen hoger in de ranglijsten en weet het merk een hoger aantal verkopen te noteren. Dat deden ze met de Mazda CX-5, CX-3, en nu met de CX-30. Oplettende lezertjes zullen zich afvragen waarom dit model niet de naam CX-4 heeft gekregen. Het antwoord is simpel. Deze typeaanduiding is helaas al bezet in land van herkomst. Wij zouden zelf de auto in dat geval CX-40 hebben genoemd, maar het merk besloot anders. Los van de naam: het lijkt ons opnieuw een model dat een schot in de roos kan worden genoemd. Met een 2.0 liter motor druisen de Japanners in tegen de heersende opvatting van downsizen. Het gaat hier om de Skyactiv-X, ook wel de wondermotor genoemd. Waarom dat is, leggen we later uit. We kozen voor een rode CX-30, waarvan wij oordelen dat hij wel erg mooi oogt. Uiteraard blijft het een kwestie van smaak, zoals zo vaak.

Rijke uitrusting
Steeds meer fabrikanten weten hun weg te vinden tot intelligente systemen. De CX-30 zit er ook opnieuw vol mee. Adaptieve cruise control, lane keep assist, een dodehoekswaarschuwing en een noodstopassistent, het zit er allemaal op. Daarnaast zitten er ook veel comfort opties op deze test Mazda. Een achteruitrijcamera, grootlichtassistent, elektrische achterklep, elektrische stoelverstelling met geheugenfunctie en een deels digitaal instrumentarium. Ook lederen stoelen, stoelverwarming, stuurverwarming en dual zone airconditioning, maken deel uit van de uitrusting. Dat is overigens wel pas leverbaar in de meest luxe uitvoering en kost ook een stevige duit. De testauto moet 41 duizend euro kosten, en dat is wel even slikken. Toch krijg je daarvoor heel erg veel luxe, en bovendien ook nog een automaat met vierwielaandrijving. Een wintersport is dus goed mogelijk zonder sneeuwkettingen. Apple Car Play en Android Auto werkt daarnaast erg goed, het scherm is geen touchscreen, maar met een snelknop kan je vlug door de menustructuur bladeren. Na BMW is dit het beste systeem op de markt, oordelen wij.

Erg vlot
De 2.0 liter benzinemotor met 180pk is goed voor een koppel van 224Nm. Voordat de driedubbele cijfers tevoorschijn worden getoverd op de klokken, zijn er minimaal 9,2 seconden verstreken. Sportieve rijders worden verblijd met een topsnelheid van 204 kilometer per uur. Dan het rijden. Dat blinkt uit in vertrouwen en voorspelbaarheid. Het onderstel is niet plankhard, maar ook niet zijdezacht. Een goede tussenweg dus. Stevig sturen is goed mogelijk, maar sommige oneffenheden voel je wel. De Skyactiv-X is gestoeld op bijzondere techniek, waarover je hier meer over leest. Ons bevalt de motor zeker, ook het verbruik kan op onze goedkeuring rekenen. Op papier zou 1 op 17 mogelijk moeten zijn, reken op 1 op 15 en je komt een heel eind. Met een tankinhoud van 51 liter houdt dat dus 750 kilometer actieradius in.

Conclusie
De Mazda CX-30 kan je wat ons betreft het best bestellen met deze motor. Daarmee kan je overigens ook 1300 kilo trekken. Als je daarbij nog een aantal opties aanvinkt of het meest luxe uitrustingsniveau besteld, ben je helemaal het baasje. Zowel voor- als achterin is het goed toeven, ook voor passagiers van net iets bovengemiddelde lengte. Aan bagage kan er 430 liter mee en optioneel kan je dit vergroten tot 1406 liter. De Japanner is behoorlijk aan de prijs, maar vergeet de vierwielaandrijving en automaat niet. Mocht je die twee zaken wegstrepen, en een pakketje lager opteren, dan is er genoeg luxe aanwezig om een fantastische auto te bezitten.

Plus punten

  • Succesvol concept
  • Innovatieve motor
  • Tal van luxe opties onder handbereik

Min punten

  • Op de achterbank niet heel ruim
  • Prijzig met 4WD en automaat
  • Niet zo zuinig als beloofd