De populaire CX-5 is nu opgefrist met een nieuwe dieselmotor. Een ontwikkeling die niet vaak ziet, zeker niet in een tijd waarin enkel hybrides en volledig elektrische auto’s de dienst lijken uit te maken. Toch heeft Mazda wel een kleine targetgroep onder handbereik, stations zijn immers zijn de gratie. Een hoge zit is populairder dan ooit, en voor wie veel kilometers maakt, kan een diesel nog steeds interessant zijn. Maar de doelgroep wordt wel steeds kleiner. In de CX-5 doet een 2.2 liter dieselmotor het werk, die 184pk levert en gekoppeld is aan een automatische transmissie. Hoe dit rijdt? Je leest het in dit Autoverhaal.

Comfortabel
De koets is afgestemd op comfort, en dat merk je aan alles. De motor is krachtig, maar ook een beetje lui. Begrijp me niet verkeerd, voor de meeste mensen die op zoek zijn naar een krachtige maar gemoedelijke caravantrekker. De automaat houdt de motor redelijk hoog in de toeren, maar desondanks merk je toch wel eens dat er niet zoveel koppel beschikbaar is. Eenmaal op stoom, dan gaat hij er wel vlot vandoor. Wel is de motor redelijk gehorig op een koude ochtend, we noteerden eind september 3 graden bij een heldere nacht. Een koude start zorgde voor een nagelende diesel. De isolatie van het interieur is daarbij niet optimaal. Als we dan toch nog een puntje van kritiek mogen noemen: jammer genoeg wordt auto hold niet onthouden bij het opnieuw opstarten van de auto. Dat zou een stukje extra gemak bieden.

Luxe
De uitrusting zit vrijwel altijd op een hoog niveau bij Mazda. In dit geval is dat niet anders. We noteren stoel- en stuurwielverwarming, adaptieve cruise control en lane keep assist. Wel valt op dat de stuurverwarming slechts een deel van het stuur verwarmt en dat de stoelverwarming voor elke rit opnieuw dient te worden ingeschakeld. Stoelventilatie(!) werkt heel goed, maar maakt wel redelijk wat lawaai. Het is trouwens niet mogelijk om de numerieke digitale snelheid op de klokken te tonen, een gemiste kans. Verder zit het met de afwerking en systemen wel helemaal snor. We adviseren om te kiezen voor de stuur- en stoelverwarming, in combinatie met de genoemde stoelventilatie. Op die manier blijft het klimaat in het interieur optimaal gewaarborgd.

Praktisch
Dat de CX-5 ruim is, weten we al. In de praktijk blijkt de achterbank een zee van ruimte te bieden. Zowel in lengte als breedte. Drie volwassenen zitten er prima. De automatisch bedienbare achterklep geeft toegang tot 550 liter bagageruimte en die is optioneel met de achterbank plat tot 1395 liter te vergroten. Wel gaat de achterklep erg langzaam open- en dicht. Op de achterklep zit ook de achteruitrijcamera, positief is dat deze lekker hoog geplaatst is en daardoor een goed overzicht biedt. Bovendien zijn de graphics helder. Het scherm is helaas geen touchscreen, maar werkt wel snel.

Conclusie
We kunnen wel stellen dat de CX-5 zich bewijst als een praktische metgezel, die bovendien een gemoedelijk karakter heeft. Met het trekgewicht van 2000 kilo bovendien erg geschikt voor vakanties. Er zijn wat puntjes van kritiek, maar ook zijn er nog niet eerder genoemde voordelen. Zo is het verbruik erg laag met pakweg 5,8 liter per honderd kilometer. Daarmee bedraagt de actieradius zeker 800 kilometer. Het comfort is fijn, oneffenheden voel je nauwelijks. Al met al is de Mazda CX-5 nog steeds een erg fijne auto. Voor 45 mille heb je ‘m al, maar vrijwel compleet uitgerust met dieselmotor is hij er voor 54 mille.