Mercedes streeft ernaar om in 2030 de helft van het wagenpark geëlektrificeerd te hebben. Inclusief volledig elektrische voertuigen en plug-in hybriden. Dat vinden wij bij Autoverhaal.nl een mooi streven en Mercedes lijkt dan ook de eerste slag gemaakt te hebben. Mercedes beschikt natuurlijk al over de volledig elektrische EQC, dit jaar wordt ook de EQA uitgerold en ook qua plug-in hybriden doen de Duitsers het goed. Zo levert Mercedes nu ook A-Klasse als plug-in hybride De kleinste telg van Mercedes met een stekker dus. Hoe werkt dat in de praktijk, wat zijn de prestaties en hoe ver kom ik op een volle accu? In dit autoverhaal lees je alles over de Mercedes A-Klasse 250 e.

Mercedes EQ

Nagenoeg gelijktijdig met deze ‘EQ-power’ A 250 e lanceert Mercedes ook de GLA, CLA, CLA Shooting Break, B-Klasse en A-Klasse Limousine met dezelfde aandrijflijn. In een klap dus maar liefst zes modellen met de EQ-power badge dus! Die EQ aanduiding vergt nog wel wat uitleg, naast ‘EQ-power’ hanteert Mercedes ook ‘EQ-boost’ modellen. Het verschil zit ‘m in dat EQ-power auto’s plug-in hybriden zijn, met een stekker dus. Een Mercedes met de aanduiding EQ-Boost beschikt over een mild-hybrid systeem, iets anders dus.

Prestaties

De brandstofmotor die Mercedes gebruikt in de A 250 e is dezelfde als die in de A 200.  Dezelfde 1,3 liter viercilinder met 160 PK. In de A 250 e koppelt Mercedes die brandstofmotor aan een 102 PK sterke elektromotor. Het systeemvermogen komt uit 218 PK en 450 Nm. De A 250 e is daardoor lekker vlot. 0-100 gaat in 6,6 seconde en de topsnelheid ligt op 235 km/u. Bovendien is het mogelijk om tot 140 km/u elektrisch te rijden. Echter loopt de elektrische actieradius dan snel achteruit. Die elektrische range bedraagt op papier 72 kilometer. In onze test komen we 62 kilometer ver, zeker niet slecht! De plug-in hybride A-Klasse komt het best tot zijn recht in de binnenstad waar je door optrekken en afremmen maximaal energie terugwint. Tijdens het uitrollen en afremmen schiet de elektrische actieradius omhoog.

Fijne eigenschappen

Ook buiten de stad is de Mercedes A 250 e een fijne metgezel. Hij is ontzettend stil en een prima onderstel, dat maakt de auto erg comfortabel. Versnellen gaat met het grootste gemak door de aanwezigheid van de elektromotor. Dat de A 250 e zwaarder is dan de A 200 merk je nauwelijks doordat Mercedes het onderstel heeft aangepast. Toch knap, want de auto is dik 300 kilogram zwaarder dan de reguliere variant. Alleen in bochten valt te merken dat je met wat extra gewicht onderweg bent. Maar desondanks is de Mercedes A 250 e heel erg wendbaar.

Opladen en verbruik

Opladen doe je aan de rechterkant van de Mercedes A 250 e, de klep voor het tanken is aan de linker kant geplaatst. Het laden duurt via een wallbox (7,4 kW) 1 uur en 45 minuten van 10 naar 100%. Snelladen kan ook, in 25 minuten is de accu voor 80% vol. Ook is het mogelijk om gewoon via netstroom (230v) de auto op te laden met de daarvoor meegeleverde kabel. Doordat wij de auto tijdens onze test gebruiken zoals die bedoelt is, noteren we een gemiddeld verbruik van 1 op 52. Dat komt vooral omdat onze ritten niet langer waren dan de 62 kilometer die je volledig elektrisch kunt afleggen. Alleen moet je dus wel gedisciplineerd iedere keer na een rit de auto aan de stekker hangen.

Kostenplaatje

De Mercedes A-Klasse is standaard leverbaar vanaf een kleine dertig mille. Een A 200 kost iets meer dan €36.000,- en de plug-in hybride A 250 e is verkrijgbaar vanaf €43.000,-. Een forse meerprijs, maar wat ons betreft zijn die extra euro’s zeker de moeite waard. Je krijgt een fijne, sportieve en comfortabele auto en bovendien ben je, als je gedisciplineerd stekkert heel verantwoord bezig. En wie dat doet kan daarnaast ook nog eens de meeste kilometers elektrisch afleggen en dat scheelt dan weer in de portemonnee.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube en Instagram.