De Mercedes GLA is een maatje gegroeid. Meer dan ooit kunnen we het model in de categorie ‘mini-SUV’ plaatsen. Is dat een verbetering? Je moet het de autobouwers uit Stuttgart wel meegeven: zij kunnen een perfect interieur vormgeven. Twee schermen lopen op het dashboard in elkaar over en vormen een harmonieus geheel. De afwerking staat op een zeer hoog plan. Plastics? Vrijwel nergens te vinden. Alle materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en voelen goed aan. Het dichtdoen van de deur gaat met een donkere plof, waardoor je gelijk de kwaliteit bemerkt. De nieuwe GLA is groter dan voorheen, want niet alleen de buitenmaten zijn vergroot, ook het interieur is ruimer. Op het oog staat er een nog volwassener model.

Basisversie voldoet
We rijden in de versie met de basismotor, de bekende 1.3 met 136pk. Genoeg voor het Nederlandse verkeer, zo blijkt al snel. Met een sprintje van nul naar honderd in 9,6 seconden en een topsnelheid van 200 kilometer per uur bevindt je je zo ongeveer in de middenmoot qua prestaties tegenwoordig. Er is ook weinig behoefte aan meer vermogen, ook tijdens inhaalacties. De gasrespons is in orde, alhoewel de automatische transmissie met dubbele koppeling soms nog wat zoekende is, welke versnelling gekozen moet worden. Op kruissnelheden valt op hoe stil het aan boord is. Zoek je de binnenwegen op, dan is het vooral het comfortabele karakter dat tot tevredenheid stemt. Het zwaartepunt ligt laag, maar verwacht geen bochtenridder. Het stuurgevoel geeft voldoende feedback om te weten waar de voorwielen mee bezig zijn.

Personalisatie
Een Mercedes-Benz GLA koop je niet alleen voor de looks, maar ook vanwege de leuke gimmicks die erop zitten. Het infotainment systeem is prachtig en voorziet in allerlei personalisatie mogelijkheden. Voor de nieuwe kopers zal het even wennen zijn, maar als je je weg hebt gevonden ga je dit systeem waarderen. Daarbij moet wel zijn gezegd dat we tegenwoordig steeds vaker gebruik maken van Apple Car Play en daarom het infotainment systeem steeds minder gebruiken. De adaptieve cruise control werkt goed, jammer dat het lane keep assist systeem je hartverzakkingen bezorgd. Het systeem grijpt namelijk door een remingreep in, waardoor je enorm schrikt. Je raakt eerder van je a propos dan dat je beter gaat opletten. Een gemiste kans dus. Wij zouden het hulpje gewoon uitzetten, wat gelukkig kan.

Conclusie
De Mercedes GLA180 is er al vanaf zo’n zesenveertigduizend euro, maar dan heb je wel de basisversie. Eenmaal een paar opties aangekruist en de prijs loopt snel op. Persoonlijk raden we aan om voor de 180 te gaan. Je krijgt altijd een automaat, een handbak is niet leverbaar. Kom je nou echt vaak in de bossen zoals wij tijdens onze reportage deden, dan raden we aan om de 4MATIC te kopen. Daarmee kan je door elke modderpoel ploegen. De testvariant kost 52 mille, maar daarvoor heb je dan ook wel de meeste denkbare opties. Vink alleen niet de lane keep assist aan, want het systeem werkt op de zenuwen. Met de vernieuwde GLA heb je verder in elk geval een fijne, comfortabele en ook praktische (435l bagageruimte) midi-SUV.