De Mercedes-Benz GLC staat al sinds 2015 bij Mercedes in de orderboeken en dus vonden de Duitsers dat het tijd werd voor een heuse facelift. In het geval van de nieuwe GLC mogen we eigenlijk niet spreken van een facelift, gezien het beperkte aantal uiterlijke wijzigingen. Liever spreken we van een ‘tech-lift’, want op technologisch vlak, onder de motorkap welteverstaan, is er een hoop veranderd. Zo maakt Mercedes in de herziene GLC gebruik van mild-hybridtechniek die het succesnummer van Mercedes zo mogelijk nog comfortabeler maken. Wij rijden deze week in de briljantblauwe Mercedes-Benz GLC 200 Coupé en testen of de al goede GLC nog beter is geworden.

 

Comfort is wat de klok slaat

Meer een tech-lift dan een facelift dus. En dat heeft allemaal te maken met de zogenaamde mild-hybridtechniek die al door verschillende merken wordt toegepast. In het geval van de GLC voorziet Mercedes alle benzineversies van een elektrische hulpmotor. Een kleine elektromotor zorgt samen met een 48-volt startgenerator voor een korte periode voor 14 pk extra. Dat extra vermogen is natuurlijk nauwelijks merkbaar, maar waar het in de praktijk allemaal om te doen is, is natuurlijk het brandstofverbruik. En zuinig is de nieuwe GLC zeker. Bij normaal rijgedrag is een verbruik van 6 l/100 km heel goed haalbaar en dat was bij de GLC van voor de facelift echt wel anders. Bovendien zorgt de mild-hybridtechniek voor een stukje extra comfort. Wanneer je het gas los laat is de auto in staat om even te ‘zeilen’. De auto wordt dan zo lang mogelijk aangedreven door die elektromotor. De mogelijkheid om te zeilen en de alom geprezen 9-traps automaat zorgen voor een uiterst aangenaam rijgedrag.

 

Misser van Mercedes

Waar Mercedes de GLC onderhuids groots heeft aangepakt, laat het Duitse merk het ietwat afweten aan de buitenzijde. Alleen de echte kenner zal de nieuwe GLC van de oude kunnen onderscheiden. De stoere grille, aangescherpte achterzijde met hoekige uitlaatsierstukken en andere lichtunits zijn ongetwijfeld de grootste herkenningspunten. Het is ook totaal niet erg dat Mercedes aan het uiterlijk niet al te veel heeft veranderd, de GLC oogt namelijk nog altijd jong en fris. Wat we wel heel erg jammer vinden is dat Mercedes het interieur van de GLC slechts beperkt heeft vernieuwd. Met de komst van het MBUX-systeem en het prachtige ‘widescreen’ lijkt Mercedes afstand te nemen van de concurrentie. Helaas behoudt Mercedes voor de GLC het conventionele navigatiescherm dat op het dashboard is geplaatst. Het multimediascherm in de gefacelifte GLC is weliswaar bijna twee keer groter dan voorheen en bovendien voorzien van ‘Hey Mercedes’. Echter voelt het ontbreken van het fenomenale widescreen echt als een gemiste kans.

 

Conclusie

Mercedes heeft iets wat al ontzettend goed was zonder twijfel nog beter gemaakt. De nieuwe aandrijflijn, voorzien van mild-hybridtechniek, zorgt voor meer comfort en een lager brandstofverbruik. Door de subtiele wijzigingen in het uiterlijk van GLC kan de auto het zeker nog een aantal jaar uitzingen. Helaas zullen de fans van Mercedes’ nieuwe interieur met widescreen moeten wachten op de volgende generatie GLC, of zij zullen moeten gaan voor een ander model uit de stal van de Duitsers.