Nieuwe merken komen in hoog tempo op. Vooral met een Chinese achtergrond. De MG ZS EV kennen we al, hoe is de MG EHS PHEV? Dus niet volledig enkel op elektriciteit, maar een brandstofmotor die hulp krijgt van een accu. Het is één van de weinige merken die op deze manier modellen lanceert, eerst elektrisch en daarna een plug-in-hybride. Echter, om de laadstress weg te nemen kan het wel eens kopers aantrekken die wel duurzaam bezig willen zijn, zonder volledig afhankelijk van pluggen te zijn. Een goede keuze? We zoeken het uit in deze test, die plaatsvindt in een MG op Luxemburgs kenteken. Ook een primeurtje voor Autoverhaal.

Groter dan ZS EV
De EHS is wat groter dan de ZS EV, en biedt daarmee ook wat meer binnenruimte. De stoelen zitten verrassend goed. Datzelfde is ook het geval voor de afwerking, die is opmerkelijk goed. Achterin zitten passagiers goed en hebben ze de beschikking over twee USB poorten. Wel is de lederen bekleding wat glad, waardoor je gemakkelijk verschuift van je zitplaats tijdens een wat scherper genomen bocht. Nog een meter naar achter kunnen er genoeg tassen ingeladen worden, want een inhoud van 448 liter is gewoon netjes. Klap je de banken plat, dan is er zelfs 1375 liter. Het infotainmentsysteem werkt prima en heeft ook Apple Car Play en Android Auto, dat werkt niet altijd even snel en gemakkelijk. Ook zijn de graphics wat ondermaats.

Geen elektrische kachel
Het rijgedrag is vrij neutraal te noemen, een gemiste kans is het feit dat er geen elektrische kachel aanwezig is. Daardoor slaat bij koud weer de brandstofmotor altijd aan, en zorgt dit ervoor dat het verbruik toeneemt. Jammer, want met een kachel die op de accu werkt zou je ook een standkachel kunnen gebruiken die mogelijk zelfs per app werkt. Momenteel is dat nog niet mogelijk, maar de importeur heeft ons verteld dat dit binnenkort wel het geval zal gaan zijn. Puur op brandstof rijden we ongeveer 1 op 14, terwijl een gecombineerd verbruik een dubbel zo zuinige score zou kunnen realiseren. Bij stevige drempels valt op dat het onderstel de neiging heeft om te gaan kraken, en dat is raar. Navraag leert dat dit inderdaad bekend is, maar dat het verder geen kwaad kan. Overigens is het rijgedrag wel gewoon erg fijn: een mix van comfort zonder weekheid. Het stuurgedrag is neutraal te noemen. Precies wat je verwacht in een auto in deze klasse.

Conclusie
De MG EHS Plug-in Hybrid heeft zich tijdens deze test bewezen als een ruime, praktische auto met een hoge zit. Het onderstel is nog wat bedenkelijk, maar verder heb je nauwelijks door dat dit merk nog maar kort bestaat. We zouden graag een elektrische kachel willen hebben, en als het even kan ook nog een standkachel. Immers, het verbruik kan dan sterk gereduceerd worden, want op die manier kan de accu aan de laadpaal op de netstroom het interieur voorverwarmen, zodat dat niet nog eens op de accu hoeft te gebeuren. Opvallend is dat deze Luxury versie voor 36.990 euro vrijwel afgeladen is. Stoelverwarming, Apple Car Play, Lederen zetels, Climate controle, het zit er allemaal op. En dat is een hele goede aanbieding, zeker in deze tijd waarin prijzen sterk toenemen. Tel uit je winst!