Elektrisch rijden is nog lang niet voor iedereen weggelegd. De MG ZS EV is voordelig en daarmee een stuk beter bereikbaar dan de meeste elektrische auto’s. De vraag die dan natuurlijk bij ons oprijst is: Hoe doet hij het? Kan de Oosterling tippen aan de standaarden die we inmiddels hanteren voor een moderne gezinsauto? MG zelf omschrijft de terugkomst van het automerk als veel meer dan een iconische naam, volgens hen zorgt de MG voor ‘verandering en vernieuwing’. Met het model spreken ze vooral kopers aan die op zoek zijn naar een ruime, betaalbare en functionele manier van vervoer. Betaalbaar is hij zeker, want tijdelijk is de prijs zelfs verlaagd naar 26 mille. Standaard moet 30 duizend euro worden opgebracht. Een bescheiden prijs voor een elektrische auto van dit formaat.

Accu
Met 44,5KwH is de accu geen kleine jongen. In de praktijk kan hier in een koud voorjaar ongeveer 220 kilometer mee worden gereden. Is het echter wat warmer, dan is een veelvoud van die actieradius realistischer. Volgens de WLTP cyclus kan je rekenen op 263 kilometer. Binnenin valt op hoe volwassen het dashboard oogt. Je beschikt over allerlei functies die je ook in veel duurdere modellen vindt. Optioneel is adaptieve cruise control met lane keep assist. Het werkt erg goed. Helaas is er nog geen app met pre-heating beschikbaar, dat zou nog meer comfort garanderen. Helemaal in het bijna recordkoude voorjaar waarin wij de test uitvoeren. Dankzij het pilot systeem navigeer je veilig door het verkeer en kan je het systeem zelfs gebruiken als file-assistent. Jammer genoeg is de klimaatregeling lastig instelbaar, niet met graden celsius maar met een kleurenpallet. Dat maakt de juiste temperatuur vinden een stukje lastiger. De SUV voorziet de bestuurder en passagier van een goed overzicht op de weg vanwege de hogere zit. Een klein gezin heeft voldoende ruimte aan boord, want 448 liter aan bagageruimte is best netjes.

Het rijden
Onderweg is er standaard Apple Car Play op een 8 inch scherm aanwezig. Wil je een achteruitrijcamera, stoelverwarming, een panoramisch dak, kunstlederen bekleding en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, dan moet je opteren voor de duurdere Luxury. Die kost 32 mille. Tijdens het rijden valt de rust aan boord op, ook bij snelheden boven de 100 kilometer per uur in de avonduren. Het laden gaat niet zo snel, want met 40Kw per uur sta je nog best wel even aan de snellader voordat de accu is volgeladen. Dat heeft ook te maken met het feit dat deze onderweg flink kan afkoelen. Voor een zo optimaal mogelijk laadproces is het van belang dat de accu is opgewarmd. Meerdere keren achter elkaar snelladen resulteerde in de test dan ook in een hogere laadsnelheid.

Conclusie
De MG ZS EV heeft zich bewezen als een praktische, fijn rijdende en comfortabele SUV. In tegenstelling tot zijn wat grotere broertje de MG EHS, kraakt in dit geval het onderstel niet. Je hebt het gevoel dat het geheel goed in elkaar steekt. De afwerking is dan ook van een acceptabel niveau. De prijs is heel erg netjes, zeker in relatie tot wat je ervoor terugkrijgt. De enige échte concurrent die hij heeft, is de Hyundai Kona. In dat geval is zelfs een accupakket van 64Kw mogelijk, waarmee je zeker 300 kilometer ver komt. Maar dan betaal je ook weer zo 10 duizend euro meer. Al met al heeft MG met de ZS EV een troef in handen, die de komende periode zeker een succes zal blijken te zijn.