Veel bestuurders die op zoek zijn naar een sterke caravantrekker of vaak zware karren vervoeren kennen de Nissan X-Trail wel. Voor hen is er goed nieuws, want de X-Trail is volledig vernieuwd. En niet zomaar, want naast een grondige optische metamorfose is er ook onder de motorkap het nodige gewijzigd. Een 1.6 benzinemotor driecilinder (!) die pakweg 158pk levert, drijft een elektromotor aan. Je kunt het zien als een soort energiecentrale. Gecombineerd levert dit tweetal een vermogen van 213pk op. Dat zie je vooral terug in de acceleratiecijfers die indrukwekkend zijn, van stilstand naar honderd kilometer per uur kost een luttele zeven seconden afgerond. Toppen doet hij op 180 kilometer per uur, we vermoeden dat deze snelheid de begrensde waarde representeert.
Je kunt de X-Trail krijgen in twee uitvoeringen voor wat betreft de aandrijflijn, namelijk met tweewielaandrijving en vierwielaandrijving. De 2WD beschikt over 190 pk, de 4WD die wij rijden over 213pk. Ook is ‘ie er in zowel vijf- als zeven zit configuratie. Wij rijden in de vijfzitter die het voordeel heeft dat er meer kofferbakruimte beschikbaar is. Het gaat om 575 liter bagageruimte in de Nissan X-Trail in vijfzits configuratie tegen 485 liter met de zevenzitter, gemeten volgens de VDA norm. De achterbank is over een grote lengte verstelbaar. Zo kan je er dus voor kiezen om nog veel meer bagageruimte beschikbaar te maken, dit gaat natuurlijk wel ten koste van de beenruimte van de passagiers op de achterbank. Doordat het in de normale configuratie echter al heel ruim is, kan je ook gemakkelijk wat extra ruimte vrijmaken zonder dat de benen van medepassagiers gelijk bekneld raken.
De stoelen zitten goed, en de zitting is vrij lang waardoor ook langere mensen comfortabel zitten. Zowel bestuurders- als passagiersstoel zijn elektrisch verstelbaar. Verder zijn er tal van opties aanwezig in de testvariant, die in Tekna uitvoering is uitgerust. Zo is er Pro pilot assist, die je binnen de lijntjes houdt en ook afstand bewaart tot je voorganger middels adaptieve cruise controle. Verder is er stoelverwarming, twee USB-C aansluitingen én twee USB-A aansluitingen, drie zone airco die je middels een eigen paneel kunt bedienen, mét een eigen scherm, en ook vanuit de voorstoelen. Dat zijn we niet eerder tegengekomen. Wel dat je de derde zone achterin kunt bedienen via het scherm, maar nog niet eerder met fysieke knoppen. Dat laatste is trouwens ideaal, vrijwel alle functies zijn met één druk op een fysieke knop te bedienen. Verder is er een ingenieus camerasysteem dat de omgeving in de gaten houdt. We hebben deze echter wel uitgezet in combinatie met Apple CarPlay, omdat het systeem zich automatisch activeert bij file of stilstand (wanneer er objecten worden gedetecteerd), en dat Apple CarPlay daardoor uitvalt. Die moet je dan weer opnieuw opstarten. De automatische grootlichtsensor werkt verbluffend goed en accuraat, we hebben zelden optisch commentaar van de andere snelweghelft ontvangen onderweg.
De stoelen zijn verwarmbaar en ook de spiegels en voorruit zijn op te warmen. We missen alleen nog stoelventilatie. Dat was een optie die wel wenselijk was op onze langere rit richting zuid Europa. Daarover later meer. De Tekna heeft verder nog een headup display en een automatische achterklep. Daarvan is de werking wel wat traag en gaat het openen en sluiten van de klep bovendien gepaard met 3 vrij luide piepjes. Ook is de klep vrij gevoelig voor een vol bepakte bagageruimte, hij weigert dan al snel om dicht te gaan, terwijl het lijkt alsof de klep genoeg ruimte heeft om te sluiten. Ga je trouwens nog een uitrustingsniveau hoger, de Tekna Plus, dan krijg je ondermeer een elektrisch bedienbaar panoramadak. Wij beschikten in de testvariant ook over die optie. Voordeel is dat dit raam enorm ver open kan, en daarmee de frisse lucht fijn het interieur instroomt. Op warme dagen laat je het dak overigens dicht, dan is het fijn dat de achterramen beschikken over zonneschermpjes die de zon tegenhouden. Dat is optioneel op de Tekna uitvoering, standaard op de Tekna Plus.
Zoals gezegd rijden we de X-Trail op een lange rit richting het Italiaanse Canelli (Asti). We zouden eerst met een caravan vertrekken. De X-Trail is namelijk ‘ Trekauto van het jaar 2023’ en daarmee een echte caravan trekker. De plannen zijn echter veranderd waardoor we nu zonder caravan rijden en lopende de route hotels aandoen. We starten rond een uur of 15:00 in Nederland en komen tegen de avond rond een uur of 21:00 aan in het Duitse Karlsruhe, ook wel de warmste stad van Duitsland genoemd. Hij doet z’n naam eer aan, want het maximum dat die dag is gemeten bedroeg een tropische 31 graden. Op dit eerste traject door Nederland via Venlo over de ‘A61’ rijden we vrij vlot, ongeveer 130 – 140 kilometer per uur. Tijdens die snelheid, bepakt met bagage en een viertal personen, halen we een verbruik van 1 op 11,8 kilometer. Tijdens een voordelige tanksessie vullen we de tank met E10 tegen een kostprijs van 1,659 euro bij Autohof Rheinbollen. Na een nachtelijke stop in Karlsruhe vervolgen we de dag richting het zuiden en draaien we de A5 op richting Bazel. Dit stuk is bijna het mooiste stuk van de Duitse snelwegen die ik ken, driebaans, geen baustelle en bovendien uiterst nieuw asfalt. Terwijl we een snelheid van zo’n 140 kilometer per uur op de autobahn aanhouden – die vrijwel geheel een onbeperkte snelheidslimiet kent – worden we nog steeds ter linkerzijde veelvuldig ingehaald door hardrijders. Het valt wel op dat het sturen wat onvast en onzeker gaat bij dergelijke snelheden, de X-Trail voelt zich meer op z’n gemak tot een kilometer of 130. Via het Zwitserse Basel rijden we richting Montreux, waar we genieten van het uitzicht van het meer van Genève. Dan volgt de Grote Sint Bernardpas, die zelfs op deze zinderende zomerdag op 2469 meter boven NAP de 20 graden Celsius aantikt. Bij het afdalen valt op dat het zogeheten one pedaal drive ideaal is, je hoeft niet te remmen want dit doet de auto vanzelf op z’n accu. Een EV-ervaring in een auto die het predicaat brandstofauto draagt, knap gedaan!
In het Aostadal overnachten we, terwijl de reis zich daarna continueert richting het Italiaanse laagland, de zogeheten Po-Vlakte. We gaan niet offroad, maar twijfelen geen moment aan de capaciteiten van de auto. De vijfzitter kan overigens 1800 kilo trekken, de zevenzitter 1650 kilo. Dan gaat het in beide gevallen om de 4WD, want met de 2WD kom je 670 kilo trekgewicht. Terwijl we Turijn in zicht krijgen, valt op dat de Lane keep assist soms wat opdringerig is, gelukkig kan dit met een druk op de knop snel worden uitgezet. De materialen waarmee we ons omringen zijn zeer hoogwaardig, fijn afgewerkt. De 55 liter brandstoftank eist elke 600 kilometer volgetankt te worden wanneer je 140 rijdt, maar ga je 100 dan is de actieradius zomaar 800 kilometer. Zonder moeite te doen rijd je al 1 op 15. Ondanks de enorme temperatuurwisselingen op onze route, bij vertrek was het 18 graden, onderweg in Italië 35, konden we geen weersafhankelijk verbruik constateren.
De Nissan X-Trail is een wijze keuze voor hen die vaak onderweg zijn met de caravan, paardentrailer of gewoon houdt van een hoge zit en een riant ruim interieur. De X-Trail is grondig vernieuwd, en ziet er voortaan fris uit. Je hebt aan deze auto een ideale reisgenoot, die desgewenst zuinig kan rijden, met one pedaal drive een heel relaxed karakter heeft, uiterst ruim is en ook nog goed is afgewerkt. De prijs voor de testversie komt op zo’n 64 mille, maar hij is er al vanaf 51k. En let op, dan heb je een best luxe uitgevoerde versie met zaken als twee zone airco, Apple CarPlay, een groot scherm, voor- en achter parkeer sensoren, achteruitrijcamera en verkeersborden herkenning. Een interessant aanbod!