Centraal in deze test staat de Peugeot 2008 waarbij de nadruk ligt op het stoere lijnenspel wat de Fransen ervan hebben weten te maken. Dit oogt semi agressief en extra verleidelijk in combinatie met de juiste kleur. Menig voorbijganger kijkt toch nog eens goed naar deze nieuwe cross-over van Peugeot. De variant die we rijden heeft o.a. een GT-badge wat resulteert in extra opties, maar daarover later meer.

Zodra ik de auto instap valt me op dat de cockpit er zoals we vaker zien bij Peugeot ook in dit model er weer erg mooi uit ziet. Over smaak valt niet te twisten maar ik denk zelf dat de meeste consumenten het moderne maar tegelijk niet te futuristische uiterlijk zal aanspreken. Zelf ben ik een persoon die net als de gemiddelde Applegebruiker houdt van makkelijk en comfortabel. Daarbij in gedachten houdend dat dit de auto is die je dagelijks gebruikt. Dus gaat het  vaak om de kleine details die bij een aankoop eruit springen. Mijn telefoon gaat in het draadloze compartiment van de 2008. Wat direct opvalt is dat de telefoon na het koppelen van bluetooth niet automatisch ook met Apple Car Play wordt verbonden. Een kabel is vereist. Een gemiste kans wat ons betreft.

Nadat ik het stuur heb ingesteld op de juiste hoogte valt onmiddellijk het vernieuwde digitale instrumentenpaneel op. De zogenoemde i-cockpit 3D is zoals gezegd echter een bekende slimme optische illusie waarbij er een 2e scherm wordt gespiegeld in een reflecterend en transparant stuk plastic/glas. Dit geeft je letterlijk een 3D idee wat mij geen enkele keer gestoord heeft. Verder is deze cockpit geheel naar wens in te stellen en worden de kleuren afgestemd op je zelfgekozen thema in het hoofdmenu.

Nadat ik verder alles heb ingesteld start ik de motor, om op weg te gaan naar de eerste fotolocatie. Peugeot levert naast de automaat ook nog een handgeschakelde 6-bak met verschillende motoren per uitvoering. Grofweg gezegd zijn er 3 uitvoeringen wat resulteert in de Peugeot 2008 Active, Allure en GT-Line met als “maxed out” versie de GT.

Zoals gezegd rijden we de automatische GT die met 155 pk zich vlot over de wegen van Nederland baant richting de fotolocatie. Zodra ik ter plekke uitstap en de camera heb gepakt valt het me op hoe mooi de auto is. De 2008 staat weliswaar op een perfect plekje waar de blauwe kantoorpanden waanzinnig aansluiten op de kleur van deze 2008 GT. Een zeer geslaagde kleur in mijn opinie. Het complimenteert het design van de auto in zijn geheel.   De nieuwe 2008 moet het opnemen tegen stevige concurrentie zoals de VW T-Cross, Nissan Juke, Hyundai Kona en Kia Stonic. Echter qua design schiet de Peugeot hier ruimschoots bovenuit.

Op welke aspecten scoort de nieuwe 2008 hoger dan zijn concurrenten?  De vanaf prijs is immers hoger dan de meeste genoemde concurrenten. Alleen de VW T-Cross zit met 25.250 bijna duizend euro hoger dan de Peugeot 2008.

Het zijn uiteindelijk de standaardopties die de koper over streep trekken. . In dat geval zit er bijvoorbeeld standaard Apple Car Play r bij de 2008 en die optie heeft de Hyundai Kona dan weer niet. Dus onder de streep is het puur kijken naar wat de een aan opties meer biedt dan het ander model. Dat brengt mij bij het laatste dat nog niet besproken is: het rijgedrag. Kort gezegd is dit uiterst comfortabel te noemen. Het is wat je mag verwachten van een SUV de aandrijflijn met 155pk zorgt er voor dat je prima kunt redden op de Nederlandse snelwegen.

Maar zelfs een sportieve rijder kan zich met deze auto vermaken. De auto rijdt gewoon goed, hij stuurt niet te direct maar ook niet te gevoelloos. Het juiste compromis.

Nadat de foto’s zijn gemaakt rij ik tevreden met het resultaat naar het thuiskantoor. De rit is ruim 100 kilometer en dan valt op hoe fijn deze reisauto rijdt. De wegen waren dat ook wel uiterst rustig, vanwege het heersende nieuwe normaal, waarbij snelwegen welhaast uitgestorven lijken te zijn.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg op op Youtube  https://www.youtube.com/user/autoverhaal en Instagram https://www.instagram.com/autoverhaal/?hl=nl

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155EATB kw 115 Label C CO2:113 36960 (incl enkele opties)

2008 Active vanaf 25760 (basis opties)