De snelste Peugeot die ooit voor massaproductie is gemaakt: dat is de 508 PSE. Een sportieveling die zowel zuinig als rap is. Sinds verschillende merken tot de Stellantis groep zijn samengevoegd ontstaan er steeds interessantere brouwsels, de nieuwste krachtpatser is de Peugeot 508 PSE. Opmerkelijk genoeg is hij er zowel in sedan gestalte als in station variant (SW). Dit model gaat de strijd aan met de Duitse gevestigde orde, en weet verder door te breken in de vijandelijke linies dan ooit tevoren. Alles ademt premium kwaliteit, snelheid maar ook efficiency. De Peugeot 508 PSE is het moderne antwoord op de huidige tijd. Zuinigheid gecombineerd met sportiviteit, snelheid met stroom. Het beste van twee werelden? Het lijkt er wel op.

Gave materialen
Je merkt gelijk bij instappen dat er erg veel werk gemaakt is van het inzetten van de juiste materialen. Vooral zachte materie overheerst. Een zit op één van de voorstoelen betekent genieten, de stoel is qua zitting optioneel te verlengen zoals we dat ook bij veel concurrenten zien. Bovendien is de massagefunctie als optie toegevoegd en ook vinden we stoelgeheugen terug op de elektrisch verstelbare stoelen. De stoelverwarming werkt snel en effectief. Apple Car play wordt getoond op het centrale infotainmentsysteem, maar opvallend is wel dat niet de gehele ruimte van het scherm voor de weergave wordt gebruikt. Ook is het alleen te activeren als je je smartphone met een USB-A kabel verbindt. Achterin zit je heerlijk ruim en riant. De sedan biedt bovendien 530 liter ruimte, dus veel is er niet door de accu’s van de ruimte afgesnoept.

Beste van twee werelden
Met zowel een accupakket dat 11,8 Kw meet, plus een krachtige benzinemotor, weet de PSE twee werelden op de juiste manier met elkaar te verbinden. Puur elektrisch kom je op een volgeladen accu zeker 40 tot 45 kilometer ver. Bijkomend voordeel is dat de brandstofmotor niet te pas en vooral te onpas aanspringt, waardoor het hele effect van de accu teniet wordt gedaan. We kunnen tientallen PHEV’s opnoemen waarbij dit helaas het geval is, waaronder bijvoorbeeld de Volvo XC40 en Audi A3 in PHEV trim. Nu waren de weersomstandigheden in de septembermaand van 2021 relatief mild, waardoor we niet hebben kunnen testen of er een elektrische verwarming aan boord actief is. Laden van die accu gaat trouwens vrij snel, want in 3,5 uur zit je wel vol. Snelladen is geen optie. Je moet wel erg veel laden om economisch te blijven rijden, want op benzine is hij vrij dorstig. Het gecombineerde verbruik lag bij zoveel mogelijk laden op 4,8 liter per 100 kilometer, pakweg 1 op 21 dus.

Enkele minpunten
Een paar aandachtspunten willen we hierbij wel benoemen, want het overschakelen van brandstof op elektromotor gaat niet altijd zo soepel. De automaat moet soms wat zoeken naar de juiste versnelling bij vol accelereren. Hoewel het onderstel erg comfortabel en toch een goede wegligging heeft, onthoudt hij niet je ingestelde rijmodus. Die moet je elke keer bij het starten opnieuw instellen. Doordat het verbruik op enkel benzine fors is, loop je tegen het feit aan dat de brandstoftank ‘slechts’ 43 liter bedraagt. Pakweg elke 500 kilometer is het dus wel opnieuw tanken. Opvallend was dat het tankpistool telkens afsloeg bij het tanken, en dat het even duurt voordat de tankklep is ontgrendeld. Dat laatste zien we wel vaker terug bij plug-in-hybrides, maar het afslaan van het vulpistool is wel wat vervelend.

Conclusie
De 508 PSE is een fijn rijdende, sturende sedan met een prachtig uiterlijk om verliefd op te worden. Ook het interieur steekt goed in elkaar. Dat er enkele minpunten zijn, doet zeker niets af aan de grote kwaliteiten die de PSE heeft. De auto is loeisnel, in 5,2 seconden zit je op honderd en pas bij 250 kilometer per uur houdt het feest op. De stoelen zitten heerlijk en het onderstel is comfortabel, zonder week te worden. Hoewel de prijs van 71 mille even schrikken is, zijn we er toch van overtuigd dat dit fervente Peugeot fans – en mensen buiten het merk zal aantrekken om de aankoop te doen. En dan heb je wel een erg fijne, snelle én op elektriciteit zuinige auto.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.