Steeds vaker is de crossover zichtbaar aanwezig in het straatbeeld. Toyota vormt daar geen uitzondering op. Daar waar het merk voorheen wel eens is verweten dat het saaie auto’s maakte, was dat verwijt niet aanwezig bij de lancering van de Toyota C-HR. Het bijzonder gelijnde model laat zien dat het Oosterse merk een hippere en jongere doelgroep wil aanspreken. En met succes. Ook de meest recente Toyota Yaris is hier een goed voorbeeld van. Wij rijden de Hybrid in 2.0 liter variant, de krachtigste variant die er tot nu toe leverbaar is. Daar waar het minder krachtige zusje het moet stellen met een 1.8 Hybrid die 122pk levert, doet deze met 184pk niet onder voor veel sportieve broertjes. Het verschil? Toyota claimt erg zuinig te zijn. Wij zoeken het uit in dit verhaal.

Pittige aandrijflijn
Daar waar de 1.8 Hybrid eerder vlot dan snel aanvoelde, is het laatste predicaat wel van toepassing op de 2.0 Hybrid. Daarbij komt ook een bescheiden verbruik van 1 op 18. Wanneer je even rustig aandoet, is 1 liter benzine op 20 kilometer ook gewoon goed mogelijk. Heel erg netjes, zeker in vergelijking met concurrentie. Bij het nieuwe model is meer aandacht gegaan naar geluidsisolatie, en dat merk je goed. De CVT-automaat heeft nogal eens de neiging om te gaan loeien, wanneer je het gaspedaal volledig vloert. Maar opvallend is dat dit geloei grotendeels op de achtergrond blijft. Daardoor blijven de positieve eigenschappen van de automaat overeind, en dat duidt dan vooral op de lineare versnelling. De auto geeft daardoor veel rust. Het stuurgedrag is opvallend sportief, er zit veel gevoel in. Ook het onderstel is strak geveerd, maar niet zo erg dat het oncomfortabel wordt.

Praktisch
De C-HR koop je ten dele vanwege de praktische eigenschappen. Dat houdt in: een wat hogere zit, beter zicht op de weg en de bagageruimte. Toch valt dat laatste een beetje tegen met 358 liter. Op de achterbank kan je wel zitten, maar het is allemaal geen feest. Vooral kinderen kunnen door de hoge stijlen niet naar buiten kijken. Ook zij die gevoelig zijn voor claustrofobie, kunnen zich opgesloten voelen op de achterbank. De zitpositie voorin is wel in orde, ondanks de wat kortere zitting. Het gewicht is vrij fors met 1450 kilo, daardoor hebben particuliere kopers een wat hogere wegenbelasting. Daar staan wel lagere gebruikerskosten tegenover zoals brandstofverbruik en onderhoud. Je zou natuurlijk ook altijd nog voor de 1.8 Hybrid kunnen kiezen.

Conclusie
En dat brengt ons tot de conclusie, want waarom zou je gaan voor de 2.0 Hybrid? Vooral voor de mensen die houden van wat steviger doorrijden biedt dit zeker meerwaarde. Ook gaat sportief rijden een stuk gemakkelijker. De wegligging is goed. De afwerking is in orde, maar zou her en der nog wel wat beter kunnen. Je kiest vooral voor deze Toyota als je houdt van het design, sportief rijgedrag kunt waarderen zonder dat die rekening daarvan zich presenteert bij de pomp. Ook het betrouwbare imago zal veel kopers naar de showroom lokken. En geef ze eens ongelijk. De prijs is wel redelijk fors met een slordige 38 mille. Daarvoor wordt de C-HR echter wel afgeladen, inclusief opties als Adaptieve Cruise Controle met Lane Keep Assist – dat erg goed werkt – en stoel- en stuurwielverwarming.