Ja, dat is inderdaad een icoon. Helemaal in deze tijd waarderen we de sportieve inborst van het doorgaan zo voorzichtige Toyota. Want we kennen het merk vooral van ontzettend goede, betrouwbare en vooral enorm zuinige modellen. Bijvoorbeeld van de Yaris of de Auris. Maar inmiddels kan er een nieuw model toegevoegd worden aan de lijst met leverbare Toyota modellen. Het gaat om de zeer sportieve Toyota GR Supra. In het recente verleden kregen we niet vaak zoveel aandacht in een sportwagen. De koets is immers prachtig gelijnd, vooral de heupen zijn voor veel liefhebbers goed geslaagd. Maar uiteraard blijft het een kwestie van smaak. Het merk stelt dat de legende terug is, en dat geloven we graag. Nu nog in de praktijk ervaren.

Emotie
Vanuit een beproefde historie van meer dan 50 jaar is de Toyota GR Supra ontstaan. Gelijk bij het rijden valt de pure rijbeleving op. Dat schiet soms wel iets teveel door, want als we bijvoorbeeld kijken naar het geluidsniveau dat bij kruissnelheden van 100 kilometer per uur aanwezig is in de cockpit, dan is dat een stuk meer dan bij bijvoorbeeld een BMW Z4. Het pure karakter uit zich in een stukje spartaans rijgedrag. Het is een mix van kracht, balans en wendbaarheid, die zich in de GR Supra doen gelden. Er is sprake van een ideale 50/50 gewichtsverdeling en dat merken we ook in de praktijk. Driften was nog nooit zo makkelijk en zelden zo leuk. De 2.0 liter benzinemotor die centraal staat levert 258pk en dat is ruim voldoende om sportief te kunnen rijden. Sprinten naar honderd kan in 5,3 seconden en uiteindelijk is 250 kilometer per uur mogelijk.

Veiligheidssystemen beperkt
Wel valt op dat de aanwezige veiligheidssystemen redelijk beperkt zijn. Zo is er bijvoorbeeld geen adaptieve cruise control aanwezig. Een optie die vrijwel op de meeste basismodellen in dit segment al wel toegevoegd is. Ook is opvallend dat de isolatie van het geluid beperkt is. Dat is mooi, zou je zeggen, want dan hoor je de motor veelvuldig. Natuurlijk is dat leuk, een viercilinder klinkt alleen minder spannend dan een zescilinder. En die is pas leverbaar voor een slordige twintigduizend euro meer. Vooral op de snelweg kan dat motorgeluid nog wel eens hinderlijk zijn. Verder valt op dat het onderstel aan de weg kleeft en je met enorm veel precisie een bocht in kunt sturen. Praktisch is de GR Supra trouwens ook, hoewel de bagageruimte maar 290 liter is, kan je toch nog het nodig meenemen dankzij de handige indeling van het kofferruim.

Conclusie
De Toyota GR Supra is een enorm stoere, leuke en verrassende sportwagen. Dankzij de lagere uitstoot hoef je niet zoveel CO2 tax te betalen. Omdat het merk Toyota al sinds jaar en dag CO2-technisch erg goed bezig is, konden ze veroorloven deze legende te laten herleven. Immers, de uitstoot van dit model ligt wat hoger dan de meeste types van het merk. Concurrentie is nauwelijks in velden of wegen te bekennen, en daarom kan de GR Supra in de niche nog wel eens een verkooptopper worden. Zeker als je bedenkt hoeveel rijplezier het oplevert.