In een trend van steeds grotere modellen heeft het Toyota goed gedacht om de Highlander naar Nederland te brengen. Een goed idee? Vooraan zijn veel kenmerken van het Japanse merk zichtbaar, en een V-vorm op de grille vergroot het robuuste overkomen. De achterlampen zijn een stuk anoniemer, de achterzijde oogt niet eens zo pompeus als de afmetingen op papier vertellen. Instappen gaat vrij eenvoudig, het is niet zo dat je eerst op je tenen moet gaat staan, zoals wel het geval is bij een Range Rover die in de verhoogde stand staat. Vanachter het stuur heb je een prachtig uitzicht over de weg, wel valt op dat het achterraam in de spiegel behoorlijk ver weg lijkt. Met 5 meter lengte is dat echter niet zo raar.

Van alle gemakken voorzien
Dat we onderweg zijn in een bijzondere auto, merken we onderweg. Vanaf de voorstoelen heb je de beschikking over allerhande luxe, we rijden dan ook in de Business Plus die riant is uitgerust. Enkele belangrijke opties noemen we. Zo is er een automatisch grootlicht assistent aanwezig, stoel- en stuurwielverwarming, een achteruitrijcamera, een automatische achterklep, adaptieve cruise controle met lane keep assist, drive modi en een auto hold systeem dat de rem vasthoudt wanneer je bijvoorbeeld voor het stoplicht staat en het rempedaal hebt gevloerd. Er is bijzonder veel beenruimte en hoofdruimte aanwezig. Dat geldt ook voor de achterpassagiers, daar profiteren zij bovendien van een eigen klimaatregeling en USB A-poorten (2 stuks) plus achterbank verwarming. Optioneel kunnen twee personen op de derde zitrij plaatsnemen, in dat geval is er nog enkele honderden liter over van de 865 liter aan bagageruimte die er is met de derde zitrij neergeklapt. Met alle banken plat ontstaat er een balzaal van 1909 liter. Hallo woonboulevard!

CVT
Zoals ook in de Toyota Camry ligt er ook in de Highlander een 2.5 liter viercilinder die in dit geval 248pk levert, in combinatie met de elektromotor. Een fijne combinatie, zolang je niet op het gaspedaal gaat staan. De CVT heeft namelijk nogal de neiging om dan een luide keel op te zetten. Na een tijdje weet je het gaspedaal rustig te doseren en dan is het kabaal een stuk minder nadrukkelijk aanwezig. Positieve keerzijde is wel dat het verbruik beperkt blijft tot 1 op 14, heel netjes voor een sloep die duidelijk meer dan 2 ton weegt. Sturen gaat zonder al te veel gevoel, en daardoor heb je niet altijd helemaal het idee wat er onder de banden plaatsvindt. Daarbij komt dat het onderstel heel goed is geveerd en enorm goed is in het wegwerken van hobbels op de weg.

Conclusie
De Toyota Highlander is een bijzondere speler in de huidige markt. Van een (volledig) elektrische aandrijflijn is (nog) geen sprake, maar toch weet de auto een selecte doelgroep aan te spreken. Onlangs zagen we er al enkele rijden op naam van particulieren. Het prijsniveau is wel even schrikken, zeker afgezet tegen concurrenten als de Hyundai Santa Fe, die een stukje voordeliger is. Lees hier het verslag van die auto. Het prijskaartje van de Toyota komt uit op 72 mille in deze variant, maar wanneer je genoegen neemt met wat minder luxe, dan is er voor een slordige 60 mille een best heel redelijk uitgeruste versie beschikbaar. Je bent dan in elk geval wel een vrij zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen.

Wil je meer zien van Autoverhaal? Wij gaan de komende tijd naast testreportages ook meer video’s maken. Volg ons op Youtube  en Instagram.