Stationwagons in het D-segment zijn niet meer zo populair als voorheen. Kijk maar eens om je heen. Hoe vaak zie je nu nog een nieuwe Volkswagen Passat, of een Audi A4 Avant? Het segment heeft stevige concurrentie gekregen van modellen met een hoge zit. Dat is nu eenmaal steeds vaker het geval. Bovendien speelt uiterlijk meer dan ooit een grote rol.  Er wordt gezegd dat Volvo  z’n modellen steeds mooier weet te maken. Daar is vriend en vijand het over het algemeen wel mee eens. Toch blijft het een kwestie van smaak. Belangrijker is: hoe bevalt de Volvo V60? We zoeken het uit in deze test.

Robuust
Wat vooral in het innerlijk opvalt is dat de gebruikte materialen van hoge kwaliteit zijn. De stoelen zitten voortreffelijk. De zitzijde van de stoel is optioneel te verlengen middels een uitschuifbaar uiteinde. Daarmee creëer je snel een ideale zithouding. We hebben het eerder gezegd, bij Volvo praten we liever over zetels dan over stoelen. Ruimte voor hoofd en ledematen is er in overvloed aanwezig. Ook achterin, ondanks het panoramadak dat wat van de afmetingen wegsnoept. Aan alle gebruikte materialen is te merken dat je hier echt te maken hebt met een premium product. Meer dan ooit. We gebruiken het woord liever niet al te vaak, maar het is zeker van toepassing in dit geval. Bediening van het instrumentarium gaat heel gemakkelijk, het is het staande scherm dat we ook kennen uit bijvoorbeeld de XC90. De menustructuur is soms nog wat wennen, want het is vrij gelaagd, maar ook daar wen je vrij snel aan.

Fijne motor
We rijden in de zogeheten B4, en zoals je wellicht weet beschikt deze tweeliter motor over 197pk. De motor pakt goed op en is snel op snelheid. Geholpen door een aangename automatische versnellingsbak ga je heel soepeltjes door de versnellingen. Een snelheidswonder is het niet, maar dat hoeft ook niet. De V60 B4 nodigt vooral uit tot onthaasten. Moet het dan een keer sneller, dan kan dat ook. In 8,0 seconden zit je op honderd kilometer per uur. Alle nieuwe Volvo’s zijn inmiddels begrensd op 180 kilometer per uur, zo ook dit testexemplaar. Het onderstel voelt lekker comfortabel aan, zonder dat het week wordt. Je kunt goed een scherpe bocht insturen, de communicatie naar de bestuurder is voldoende. Korte oneffenheden voel je nauwelijks. Dankzij diverse veiligheidssystemen die grotendeels standaard zijn, heb je nog meer het gevoel in een comfortabele auto onderweg te zijn. Pro Pilot werkt uitstekend, net zo goed als de aan de achttrapsautomaat van ZF gekoppelde BMW’s. Een groot compliment, want filerijden wordt daardoor een stuk aangenamer.

Conclusie
Wanneer moet je nu kiezen voor een Volvo V60 en waarin wijkt hij af van bijvoorbeeld een BMW 3-serie? Wij zouden zeggen: als je veel waarde hecht aan fijn rijgedrag, een uitgebalanceerd onderstel en rustiek aan boord, dan is de Volvo een goede keuze. Je kunt er best hard mee, maar écht sportief wordt het niet. Nee, voor sportieve rijders adviseren we eerder de BMW 3-serie. Vooral de basisprijs van de Volvo V60 scoort zeer hoge ogen. Zeker in vergelijking met concurrentie, die vaak 10.000 euro duurder is. De B3 mét automaat kost namelijk maar 39 mille. En dan zijn al heel wat (veiligheids)opties standaard. Zo hoort het!