De zeer populaire Volvo XC40 kennen de meeste mensen natuurlijk van de volledig- of deels elektrisch aangedreven versies, maar hij is er ook in de vorm van een bescheiden benzine motor. Een 1.5 driecilinder doet het werk en beschikt over 129pk aan vermogen. Dat klinkt wat onder bemeten, maar valt in de praktijk best mee. De meeste kopers zullen het ruimte-aanbod en de prettige rijeigenschappen het meest waarderen. Daarover zometeen meer. Qua carrosserie valt op dat de XC40 groter is dan hij eruit ziet. Door die vorm is de luchtweerstand niet zo best, maar de eigenaar profiteert wel van een hoge zit en veel ruimte. Ook erg belangrijk is het trekgewicht, dat bij deze versie op 1600 kilo ligt. Best fors dus!

Ruim
Bij het instappen valt op dat je vrijwel hetzelfde interieur treft als in de andere Volvo-modellen, en dat is een groot compliment. Alles zit waar je het verwacht en intuïtief bedien je de knoppen voor audio en navigatie. Het scherm is verticaal geplaatst en behoort daarbij tot één van de meest vooruitstrevende infotainmentsystemen. De verwachting is toch wel dat deze vorm langzaam steeds belangrijker wordt. De stoelen zitten heerlijk en zijn optioneel qua zitting te verlengen waardoor je onderbenen ook voldoende steun ervaren. Zowel voor- als achterin is het rijkelijk voor wat betreft de beenruimte en eveneens de hoofdruimte is goed geregeld.

Driecilinder
Een druk op de startknop brengt de driecilinder tot leven, die wel wat hoorbaar aanwezig is en soms een onrustige loop kent. Dit is echter nooit hinderlijk geworden tijdens de testperiode. Sterker nog, bij accelereren is het motorgeluid zelfs sportief te interpreteren. Sturen gaat neutraal en soepel, maar wel een beetje saai. Vooral erg veilig en dat is ook waar Volvo de afgelopen decennia op heeft ingezet. De topsnelheid is mede daardoor begrensd op 180 kilometer per uur. De sprint van nul tot honderd in een kleine 11 seconden is voldoende voor het Nederlandse verkeer én je verlangt niet veel meer. Dat komt door het karakter van de auto: die is vooral comfortabel ingesteld. Oneffenheden voel je dankzij optimale vering en demping nauwelijks, ze worden goed weggewerkt. Bij dit alles blijft het verbruik met 1 op 15 binnen de perken, sterker nog: deze waarden zijn best netjes als de CW-waarde in ogenschouw genomen wordt.

Conclusie
Dat de Volvo XC40 zo populair is, verbaasd ons eerlijk gezegd nauwelijks. Het rijgedrag, ruimte aanbod en het interieur overtuigen behoorlijk in deze klasse. Met 460 liter is er genoeg bagageruimte om een weekendje weg te gaan met vier volwassenen. De prijs is bovendien niet eens zo stevig, voor een behoorlijk luxe uitgeruste XC40 met ondermeer stoelverwarming, infotainment, schuif- en kanteldak en prachtige stoffen bekleding betaal je iets meer dan 45 mille. Wanneer je dan naar de concurrentie kijkt, begrijp je dat veel mensen de Zweed hoog op hun lijstje hebben staan. De XC40 heeft immers een wat meer premium overkomen, zowel aan de buitenzijde als binnenin. Tel daarbij het trekvermogen van 1600 kilo en het comfortabele karakter op, en je krijgt een auto die voor veel mensen als erg aantrekkelijk wordt ervaren.