Vraag de gemiddelde voorbijganger te kijken naar de type-aanduiding en vraag hem of haar vervolgens of het hier gaat om een benzine of diesel aangedreven model, en de meeste mensen zullen de vraag fout beantwoorden. De aanduiding ‘B5’ kan namelijk voor zowel een benzine- als dieselhybride staan. Wij rijden met laatstgenoemde variant. De Volvo XC90 is alweer een tijdje in het land, en daarom vond het Zweedse merk Volvo het hoog tijd voor een nieuwe update. De lampen werden opgefrist, en de grille werd onder handen genomen, maar verder bleven de optische wijzigingen beperkt. Nee, het grootste nieuws zit onder de motorkap. Een 48 volts accu is gekoppeld aan een zogenoemd mild-hybride systeem, waarmee een lager verbruik kan worden gerealiseerd. Hoog nodig in deze tijd is ook een lagere gemiddelde CO2-uitstoot, waardoor de boete uit Brussel mogelijk ontlopen kan worden. Daarnaast past het in een tijd van elektrificatie van het wagenpark.

De Volvo XC90 heeft als sterk wapenfeit dat de SUV enorm groot is, zonder arrogant of betweterig te ogen. Het is een zelfverzekerde indruk die het meest opvalt bij het design. Daarnaast is de hoge zit natuurlijk een fijne eigenschap. Vanaf die hoge zit kijk je naar een prachtig interieur, dat overigens nauwelijks is aangepast ten opzichte van de vorige versie. Never change a winning team, wordt er ook wel eens gezegd. De pook van de automaat is trouwens wel gewijzigd, voortaan past deze nog beter in het design. Het staande scherm met daarbij het infotainment werkt nog steeds goed en staat bovenaan de ladder als het gaat om gemakkelijkheid qua bediening. Alleen merken als BMW en Mazda weten dit nog beter te doen. Onder de motorkap vinden we een tweeliter dieselmotor met 236pk. Ruim voldoende voor Nederlandse begrippen, zoals we bemerken tijdens het rijden.

Met een sprint van 7,6 seconden naar honderd en een top van 220 kilometer per uur wens je eigenlijk niets extra’s. De 2072 kilo wegende SUV wordt snel in gang gezet bij het vloeren van het gaspedaal. Je voelt je aan boord van deze Noordeling al snel de ‘king of the road’. Daarbij speelt het comfortabele karakter eveneens een grote rol. Zuinigheid is de Zweed niet vreemd, maar daarvoor moet je dus wel een beetje het gaspedaal met beleid bedienen. Doe je dat, dan is een verbruik van 1 op 12 zeker mogelijk. De stoelen – wij noemen ze liever zetels – zitten ongelooflijk goed en zijn bij geen enkel ander merk in gelijkwaardigheid te verkrijgen.

Het onderstel is vooral afgestemd op comfort, en dat is helemaal niet erg. Toch merk je aan hele kleine subtiele elementen dat hij alweer een tijdje meegaat op de markt. Tegelijkertijd is een Volvo één van de meest tijdloze modellen die er over het algemeen worden gemaakt. Kijk naar de S60 in de periode van 2000-2010 of de V40 van de afgelopen 7/8 jaren. Een model van dit merk gaat gewoon doorgaans erg lang mee. En we verwachten dat ook zeker dat ook ditmaal vele zullen vallen voor het fijne, comfortabele rijgedrag, de vriendelijke en forse uitstraling en de heerlijk zittende stoelen. Bekijk je de Volvo XC90 als totaalpakket, dan weet je gewoon dat je geen miskoop zult doen. Veel rijplezier!