Wanneer het gaat om de aanschaf van een grote SUV, dan bestaat de keuze vaak uit één van de Duitse hoofdrolspelers. Je kent ze wel, de BMW X5, Mercedes GLE of de Audi Q7. Wanneer het echter allemaal minder moet opvallen, dan kom je snel uit bij de Volvo XC90. Een Zweed van grote proporties. Met een relatief bescheiden uiterlijk. Veel consumenten kiezen bovendien voor het rijcomfort, dat tijdens alle omstandigheden aanwezig is. Wij zochten het uit in een test richting het hoge noorden. Vanwege de geldende coronamaatregelen tijdens deze testperiode was het niet toegestaan om het buitenland te bezoeken, dus kozen we ervoor om naar het Nederlandse Waddeneiland Ameland af te reizen. Met de auto op de boot, richting de vrijheid. Want op Ameland heb je de ruimte.

Onthaasten
Het leuke van dit eiland is dat je op het strand mag rijden buiten het hoogseizoen. En aangezien we in de winterperiode ons bezoek aflegden, konden we gebruik maken van het strand. De Volvo XC90 mag dan wel een lifestyle SUV zijn, ook in het terrein staat hij z’n mannetje. Onder zanderige omstandigheden houdt de auto veel grip. Daarnaast is er veel comfort aanwezig. Je voelt de oneffenheden op de weg nauwelijks. Het stuurgedrag is wel wat afstandelijk, maar biedt genoeg gevoel in sportief genomen bochten. Dosering van het gaspedaal gaat eenvoudig, maar de automaat heeft wel wat moeite om de juiste versnelling te kiezen. Niet dat dat hinderlijk is, het nodigt vooral uit tot rustig rijden. Onthaasten. Een gevoel dat past bij dit eiland.

Krachtbron
Naast elektriciteit is de T8 ook een bijzonder potent geheel op enkel benzine. De motor levert sowieso 303pk en heeft een literinhoud van 1969cc. Dat is meer dan voldoende om mee te komen in het verkeer. Het verbruik blijft daarbij redelijk binnen de perken met zo’n 1 op 12. Ga je veel pluggen, dan is zuiniger rijden natuurlijk mogelijk. Wel is het zo dat de XC90 niet zoveel elektrisch vermogen heeft, waardoor de brandstofmotor snel bijschakelt als het even wat moeilijker wordt. Bijvoorbeeld een Suzuki Across Plug-in-Hybride doet het beter op dat gebied, die heeft al veel vermogen in de elektromotor waardoor het werk ook volledig elektrisch kan worden gedaan. Tenzij je vooral kleine stukjes rijdt en altijd plugt, zouden we toch eerder voor de conventionele aandrijflijn kiezen. De keuze is aan jou.

Conclusie
De testversie die wij reden is afgeladen met luxe, maar daar betaal je dan ook wel wat voor. We noteren bijvoorbeeld stoelverwarming- en ventilatie, lederen bekleding, Apple Car Play, vierwielaandrijving en stuurwielverwarming met een standkachel die per app is te bedienen. De totaalprijs komt uit op 107 mille, maar daarmee heb je dan ook niets meer wat te wensen overblijft. De Volvo XC90 T8 voelt snel aan en sprint van nul tot honderd in 5,8 seconden. Het feest houdt dan wel weer op bij 180 kilometer per uur, net als alle nieuwe Volvo’s tegenwoordig. De 390pk is meer dan voldoende, maar de elektromotor mist wat capaciteit met 11,6Kw in vergelijking met concurrentie. Ook is de elektromotor net niet krachtig genoeg om volledig te profiteren van de maximale elektrische reikwijdte, de motor moet nu eenmaal snel bijspringen als het allemaal wat sneller gaat. Toch is de Volvo XC90 absoluut geen verkeerde auto, integendeel, het is één van de fijnst rijdende premium SUV’s. Kan het uiterlijk je ook nog eens bekoren, dan zouden wij het wel weten.