Tegenwoordig kennen we vooral twee type aandrijving lijnen. De standaard verbrandingsmotor, en het volledig elektrisch rijden. Toch vergeten we vaak dat er nog meer vormen zijn qua aandrijflijn. We noemen bijvoorbeeld de Hybride aandrijving. Daarmee profiteer je van de gunstige techniek, zonder dat je zware accu’s hoeft mee te sjouwen. Bovendien wordt de techniek vaak duidelijk uitgelegd in één van de infotainmentsystemen. De gunstige techniek leidt ertoe dat het verbruik vaak beperkt is. Dit is ook het geval bij de Toyota Corolla. Na jarenlang een andere naam te hebben gebruikt, rijden we hier dan in de opvolger van de Auris. Het terugvallen op de naam uit de jaren ’90 is een leuke bijkomstigheid. Veel automobilisten herinneren zich een ritje in dit model, ergens jarenlang geleden. Het was immers een uiterst populaire auto. Er zijn meer dan 40 miljoen (!) exemplaren van geproduceerd. In deze test vinden we uit of de Corolla die verwachtingen waar kan maken.

De nieuwe Toyota Corolla is er voortaan in drie carrosserievormen, de stationwagon, hatchback en sedan. In die laatstgenoemde rijden wij. Waarschijnlijk kiezen de meeste Nederlanders voor een stationwagon, maar die was niet beschikbaar op het moment van de test. Centraal in deze Toyota staat een 1.8 Hybrid met een vermogen van 122pk. Daarmee weet deze Japanner in 10,9 seconden naar de driedubbele cijfers te sprinten. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur. De auto rijdt erg comfortabel en weet goed raad met oneffenheden. Bovendien is het planetaire tandwielsysteem goed in staat om de koets soepel vooruit te stuwen. De CO2-uitstoot op papier valt heel erg mee, met 87 gram CO2 per kilometer is het een relatief schone auto. In de praktijk merk je dit in het verbruik, 1 op 20 is gewoon prima mogelijk. En dat voor een benzinemotor met een gewicht van 1360 kilo! Erg netjes. Toyota zwaait niet voor niets de diesel de deur uit en noemt de benzine aangedreven Toyota de vervanger van de diesel. De actieradius is immers met een tankinhoud van 43 liter ook ruim 800 kilometer.

Ondanks de volledige uitrusting kost de Toyota Corolla Sedan ‘maar’ 35 duizend euro. Wat je daarvoor krijgt? Bijvoorbeeld navigatie met vanaf modeljaar 2020 ook Apple Car Play en Android Auto, stuurwielverwarming, automatisch inparkeren, stoelverwarming, stuurwielbediening, autohold in combinatie met een automaat en verschillende rijmodi. Bovendien werkt de adaptieve cruise controle in combinatie met de lane keep assist erg goed. De fileassistent is dé uitkomst tijdens drukke spitsen. Aangezien het Nederlandse verkeer steeds vaker in de file staat, een welkome optie. Het rijgedrag van de Toyota is vooral afgestemd op de eigenschap comfortabel. Door het lage zwaartepunt blijft de koets stabiel in bochten. Bovendien is het geheel goed in balans, volgens PR-man Michel van der Laak van Toyota Nederland komt dit door de vorm van de carrosserie.

Een prijs van 35 duizend euro is prima te doen voor de beginnend zakelijke rijder: een gemiddelde consultant met een doorsnee leasebudget. Nu de bijtellingsregels in 2020 worden aangescherpt van 4 naar 8 procent, gaan steeds meer leaserijders zich ook buiten het elektrische domein kijken. En daar vinden ze ondermeer deze hybride, die dankzij de lage CO2-uitstoot zakelijk ook goed te verkopen is. Voor die prijs van 35 mille zitten alle denkbare opties op de auto, waardoor je weinig tekort komt. Dat doet Toyota toch echt beter dan veel concurrenten, een vergelijkbare Golf is toch snel 5 duizend euro duurder. Bovendien heeft die niet de techniek die deze Japanner aan boord heeft, waardoor het verbruik zo laag blijft.

Benieuwd naar de Toyota Corolla Private lease? Check de link.