Wanneer je de lijst met de meest betrouwbare auto’s van Nederland erbij pakt, valt gelijk op dat de Toyota Yaris hoge ogen scoort. Al jarenlang vormt het Japanse model een geliefd object voor particulieren die op zoek zijn naar een gedegen occasion. Terwijl de nieuwste Yaris alweer onthuld is, kijken wij nog even naar de huidige variant in een wel heel bijzondere optische trim: de GR-Sport. Het uiterlijk wordt daarmee bijzonder fraai, vooral de contrasterende zwarte wielen zien er mooi uit. Terwijl de meeste Yarissen nog wel een het verwijt krijgen suf te zijn, oogt dit exemplaar er zowaar sportief.

Onder de motorkap ligt iets minder vermogen dan je op basis van het uiterlijk mogelijkerwijs zou verwachten. We vinden er een 1.5 liter grote viercilinder die 75pk levert. Het gecombineerde vermogen bedraagt echter 100pk, genoeg voor de Nederlandse wegen. De sprint naar honderd duurt je 11,8 seconden van je tijd en de topsnelheid ligt op een ietwat teleurstellende 165 kilometer per uur. Uiteraard zul je deze snelheid in Nederland niet vaak rijden, en kost het je overdag op de autosnelweg vanaf medio maart zelfs je rijbewijs. In elk geval doet het uiterlijk je vermoeden dat er meer in het vat zit. Je merkt het duidelijk bij vertragen en versnellen, erg sportief rijden is er niet bij. Daarbij moet wel gezegd worden dat het onderstel wel uiterst sportief is. Bij een bocht is al snel duidelijk dat de grenzen behoorlijk ruim zijn. Bij een klaverblad nemen we de proef op de som, ons valt op dat het onderstel veel vertrouwen wekt. Met dit alles blijft het praktijkverbruik fenomenaal laag. We scoren met gemak 1 op 20, en dat op benzine! Het geeft wel aan dat de Yaris uitzonderlijk weinig brandstof nodig heeft om goed te kunnen presteren.

De motor en automatische transmissie werken goed samen. Je hebt nauwelijks door dat je soms op de accu rijdt, en soms juist op brandstof. Toyota is één van de weinige merken die dit zo goed weet te doen. Waar andere merken vaak elektrische modellen in hun gamma hebben, zet het Japanse merk vooral in op (plug-in) hybride techniek, waarbij de CO2-uitstoot immer laag blijft. Het merk heeft dan ook het voordeel dat het waarschijnlijk geen Europese boete hoeft te betalen voor de CO2 norm die eind dit jaar wordt bepaald. Daarbij is afgesproken dat alle merken over hun hele gamma een maximum uitstoot van 95 gram gemiddeld realiseren.

Terug naar het interieur van de Toyota Yaris. De stoelen zitten goed, maar we missen wel een middenarmsteun. Die is trouwens tegen een lage meerprijs bij te bestellen. De auto zit verder behoorlijk riant in z’n spullen. We noteren stoelverwarming, lane departure warning en een botswaarschuwing. Adaptieve cruise controle zat niet op deze testauto. Samen met het GR-Sport pakket dat een sportiever onderstel en optische verwennerij bevat, komt de prijs van deze testauto op een 25 mille uit. Dat klinkt pittig en is het ook. Bedenk echter dat de restwaarde van deze Toyota doorgaans heel erg hoog blijft. Bovendien heb je weinig onderhoudskosten, en ook de reparatiekosten liggen vaak laag. Daarmee kunt je toch tegen lage maandlasten in een erg leuke Yaris rijden.