Duurtest Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R

Duurtest Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R

2019-03-13T14:52:07+00:0017 Feb 2019, 13:39|Categories: Uitgelicht, Volkswagen|

Het is het best verkochte model van januari 2019: de Volkswagen Golf. Wij hebben er zelf als redactie ook één aangeschaft. Het gaat om de Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R met 150pk.

De eerste ervaringen met de auto zijn goed. We hebben de Golf voorzien van tal van opties. Stoelverwarming, een schuif- en kanteldak, voorruitverwarming en flippers achter het stuur. Optische verwennerij is er in de vorm van het R-design pakket, waardoor je een stoerder uiterlijk krijgt, zowel aan de buitenkant als binnenin.

We lopen naar de auto toe, voelen aan de handgreep en de deur opent zich. Dankzij keyless entry kan je je sleutel op zak houden. Middels een startknop wordt de 1.5 TSI tot leven geroepen. Het is een vrij stille motor die stationair erg rustig draait. Omdat het vannacht heeft gevroren, zetten we de voorruitverwarming aan. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Ford heb je geen last van strepen in de voorruit, de verwarming gaat middels een ingenieus systeem die gebruikt maakt van een flinterdun laagje zilver, waardoor de voorruit snel ontdooit. Ook zetten we de stoelverwarming aan, waardoor het snel behaaglijk wordt.

Eenmaal aan het rijden valt vooral op dat de motor zijn werk in stilte doet, maar wel met overtuiging. De cijfers spreken voor zich, een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur kost 8,3 seconden en de topsnelheid ligt op 216 kilometer per uur. We hebben het nog niet uitgeprobeerd, maar 190 kilometer per uur ging prima. De prestaties hebben wel een keerzijde. We vermoeden dat de 1.0 TSI en 1.5 TSI met 130pk – mede dankzij de zeilfunctie – een stuk zuiniger functioneren. We doen binnenkort een testaanvraag bij Volkwagen, waarbij we de 130pk variant in een dubbeltest tegen de 150pk Golf laten duelleren.

Het gemiddelde verbruik komt ongeveer uit op 1 op 12, en dat is wel redelijk fors voor een Volkswagen, als we refereren aan eerdere testen. De automatische DSG schakelt heerlijk en telt nu 7 versnellingen in plaats van 6. Daardoor ligt het toerental laag, het maximale koppel is al bij 1500 toeren per minuut beschikbaar. Om die reden hoeft de Golf weinig toeren te maken om snelheid te genereren. Ook op zeer hoge snelheid ligt het toerental laag, bij 170 km/u in Duitsland lag het toerental op 3.000 in de zevende versnelling. Naast het mooie uiterlijk is de Golf ook erg praktisch. Op de achterbank is het goed toeven en ook voorin heb je voldoende ruimte. Achterin bedraagt de bagageruimte 380 liter, ruim voldoende dus.

De Volkswagen Golf heeft echter ook een groot nadeel. En we zijn bang dat dit voor alle Volkswagens geldt. De Volkswagen App werkt uitermate slecht. Ritten vallen weg, de locatie van de auto is zelden correct weergegeven en we krijgen regelmatig spookmeldingen. Getuige de 1,1 op een schaal van 5 in de Appstore die deze app krijgt, hebben we het sterke vermoeden dat het gaat om duizenden teleurgestelde gebruikers. Jammer er nog geen oplossing voor is gevonden. We proberen Dennis Homberg, PR manager bij Volkswagen te bereiken over dit onderwerp, maar hebben tot op heden nog geen reactie ontvangen.

Update 13-3-2019: We hebben nog geen update ontvangen, maar kregen wel een algemene mail van Volkswagen dat ze ons een kopje koffie aanbieden. Nog niet alle bugs zijn verdwenen na de softwareupdate van de app, maar de eerste stap is gezet!