Test Volkswagen up! 1.0

Test Volkswagen up! 1.0

2019-02-20T09:30:13+00:0011 Feb 2019, 14:27|Categories: Volkswagen|

‘ Catchy’, dat is het eerste woord dat opkomt als je de up! ziet staan. Met de hip vormgegeven auto met vlot interieur tilt Volkswagen de markt van het op dit moment zeer populaire A-segment naar een hoger niveau. Niet voor niets zijn de kleine auto’tjes tegenwoordig erg in trek. Ze zijn goedkoop, zuinig, milieuvriendelijk en vaak wegenbelastingvrij. Goed voor de portemonnee dus. Daarnaast zijn de recente modellen vaak aantrekkelijk vormgegeven, zoals het een echte stadsauto betaamt.

Zo ook de up!. Het goedkoopste model is al verkrijgbaar vanaf acht en een half duizend mille. Wil je meer, dan staat er een hele up!-familie op je te wachten. De introductie van onder andere een vijfdeurs model en een eco-up! op aardgas staat in de planning.

Van het model dat nu beschikbaar is, de ‘ gewone up!’ zijn veel leuke uitvoeringen beschikbaar met elk hun eigen uitrusting. De take up!, move up! en de high up! zijn de drie verkrijgbare modellen. Daar boven op zijn nog extra pakketten te bestellen, zoals een black-up! pakket. Wij reden met de meest luxe uitvoering van de up!, bestaande uit een high up! BlueMotion Technology met black-up! pakket. Deze is zeer compleet uitgerust met onder andere een navigatiesysteem, 16” lichtmetalen velgen, donker getinte ruiten achter, een chromen buitenspiegelbehuizing en een in kleur gespoten dashboard pad. De opties geven een heel nieuwe dimensie aan de auto. Noemenswaardig is ook het City Emergency Braking systeem, dat automatisch remt voor obstakels. Een primeur in deze klasse. Ook het optionele panorama-/kanteldak is de moeite waard. Met al deze vele mogelijkheden is de up! helemaal naar eigen wens samen te stellen.

Zuinig is de Duitse auto ook. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,1 liter per 100 kilometer doet de up! BlueMotion Technologies het goed. Uit onze test blijkt dat dit gemiddelde verbruik gegeven door de fabriek een aardig goed beeld geeft van de werkelijkheid, hoewel er dan wel bewust zuinig moet worden gereden. Met een CO2 emissie van 96 gram per kilometer krijgt de up! met recht een A-label. Met de BlueMotion Technologie, dat door middel van tientallen innovaties zorgt voor schoner rijden, sluit Volkswagen goed aan op de heersende trend in autoland.

Een combinatie van klein, goedkoop en zuinig gaat nogal eens ten koste van het rijplezier en comfort. Volkswagen heeft geprobeerd hier een goede balans in te vinden. Dat is deels gelukt. Met een 1.0 driecilinder motor van 60 pk is de up! bij het stoplicht snel weg. In de eerste twee versnellingen gedraagt de kleine, eigenwijze Volkswagen zich opperbest. In de hogere versnellingen is deze pit eruit en kost snelheid maken enige moeite en vooral ook tijd.

Sturen gaat soepel met het grote stuur. Ook de bochten pakt de up! prima. De wegligging is voor zo’n kleine wagen relatief stevig! Op de snelweg is dit gevoel overigens wat minder aanwezig door af en toe trekkende wind. Verder is opvallend en zelfs vernieuwend dat het in vergelijking met concurrerende modellen behoorlijk stil blijft in de auto, zelfs met wat hogere snelheid. Dat is wel zo prettig. Dit alles bewijst wel dat de up! een wendbare en vlotte stadsauto is. Voor het afleggen van lange afstanden op de snelweg of het rijden van hoge snelheden is de auto minder geschikt. Duidelijk is dat de up! een functionele auto is, hij doet precies wat er van een A-segmenter verwacht wordt – én een beetje meer.

Qua ruimte is de up! ook een stap in de goede richting. Zeker voorin is het comfortabel zitten, mede dankzij de ruimte en de lekkere stoelen. Achterin is wat minder ruimte, maar nog steeds acceptabel. Ook de kofferbak telt een respectabele inhoud van 210 liter.

De grootste plus van de up! is zijn uitstraling. Ik, als vrouw, viel meteen voor de hippe uitstraling van zowel het exterieur als het interieur. Geblindeerde ramen, een opvallende achterkant, met chroom afgewerkte spiegels en nog veel meer van dit soort originele details máken de auto. In vergelijking met andere auto’s uit dit segment, zit het dashboard en het interieur er niet ‘ low-budget’  uit. In tegendeel zelfs. Vooral de in ‘ deep black pearl’  gespoten dashboard pad, wat een extra optie is, doet het ‘ em. De radio is typisch volkswagen en gemakkelijk in gebruik. Overigens komt er ook nog eens een heerlijk geluid uit de boxen! Qua opbergruimte zit het wel goed. Er zijn voldoende vakjes om bijvoorbeeld je mobiele telefoon kwijt te kunnen, en dat is fijn. Alles is opvallend mooi afgewerkt. Het symbool up! komt bijvoorbeeld overal in het interieur terug, onder andere op de stoelen en de versnellingspook.

Wat deze stadsauto dus onderscheidt van de andere A-segmenters is vooral de vernieuwende uitstraling en de vele optionele details. Verwacht niet dat de up! qua rijprestaties baanbrekend meer te bieden heeft dan zijn concurrenten.  Maar voor de moderne stadsvrouw of –man, die houden van Duitse degelijkheid, is de up! een heerlijke, catchy en verrassend complete wagen die zijn geld waard is.

Specificaties

Motorinhoud
999cc
Aantal cilinders
3
Vermogen (PK)
60pk
Acceleratie 0-100(sec)
14.4s
Topsnelheid (Km/u)
161
Prijs testauto