Test Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI

Test Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI

2019-02-20T09:32:41+00:0011 Feb 2019, 14:23|Categories: Volkswagen|

De Volkswagen Golf: misschien wel een van de meest bekende auto’s van Nederland. Ook de cabriolet uitvoering is met zijn eigen stijl zeer herkenbaar en hóórt bijna bij het Nederlandse straatbeeld. Waar je ook rijdt, overal kom je ze tegen. Vooral bij de jonge generatie zijn de oude modellen nog zeer populair want, oud of nieuw, een opengeslagen stoffen dakje doet het altijd goed bij lekker weer.

Sinds kort is er na negen jaar weer een nieuwe Golf Cabriolet op de markt, het vierde model om precies te zijn. En wat voor een! De auto is nog onmiskenbaar een Golf, hoewel de klassieke rolbeugel die we gewend waren van de vorige modellen is verdwenen. En omdat een Golf bij veel mensen de verwachtingen toch wel hoog spant, stap ik met veel nieuwsgierigheid in deze auto.

Gelijk bij het instappen valt het heerlijk rustige dashboard op, precies zoals we het gewend zijn van Volkswagen. Niet te veel toeters en bellen, maar gewoon functioneel. De uitstraling is strak en alles is mooi afgewerkt. De gebruiksvriendelijkheid van bijvoorbeeld het navigatiesysteem en de radio is hoog. Wat ook opvalt is de mooie afwerking van de binnenkant van de stoffen kap. Bovendien sluit de kap perfect af: er dringt geen geluidje van buitenaf door.

Deze stoffen kap, met geïntegreerde glazen achterruit, is overigens in minder dan tien luttele seconde verdwenen – en dat kan zelfs tijdens het rijden tot een snelheid van 30 km per uur. Het gevolg is een heerlijk open auto, waar het échte cabriogevoel nog aanwezig is omdat, in tegenstelling tot veel andere Cabrio’s, de voorruit niet heel ver doorloopt. Genieten dus. En hoewel dit er wel voor zorgt dat er aardig want wind door de auto waait, biedt het (optionele) windschot uitkomst. Ook het windgeluid wordt hierdoor verminderd waardoor het alsnog prima vertoeven is in de Cabriolet. Het nadeel van de korte voorruit is wel dat deze een beperkt zicht met zich meebrengt. Dit bemoeilijkt het rondom kijken en is even wennen. Maar hoe dan ook, de Golf is er zeker in geslaagd een mooie én comfortabele open-dak-beleving te bezorgen aan de inzittenden.

Een voordeel van de Golf is dat er een voor een Cabrio opvallend grote kofferbak aanwezig is, 250 liter. Ook voor de passagiers, zowel voorin als achterin, is er voldoende ruimte. De stoelen zitten comfortabel en kunnen goed versteld worden, waardoor ook een sportieve lage zit mogelijk is.

Sportief is sowieso het juiste woord bij het zien van de lage Golf. De daklijn is in vergelijking met een reguliere golf 10 centimeter lager. De zo kenmerkende vaste rolbeugel is weggelaten, waardoor de Cabriolet er toch wat vloeiender en dynamischer uit ziet. Zoals bij veel andere Cabrio’s houdt echter de achterkant van de auto wat (te) abrupt op en blijft deze er enigszins hoekerig en vierkant uitzien. Vergeleken met bijvoorbeeld de Peugeot 308CC heeft de Golf op dit gebied minder spannende lijnen. Maar voor wie van de Duitse, strakke manier van ontwerpen houdt, zal dit geen belemmering zijn.

Qua motorisch spektakel valt de Golf enigszins tegen. Een 1.2 motor met 105 pk in een BlueMotion Technology uitvoering is niet heel spannend. Het duurt dan ook even voordat de auto op gang komt. Voor de sportieve rijder is een motor  met meer vermogen aan te raden, en dat is gelukkig ook mogelijk in de vorm van bijvoorbeeld de 1.4 TSI met 122 of 160 pk. Het voordeel van de BlueMotion Technology van Volkswagen is voornamelijk de zuinigheid, waardoor het testmodel op een gemiddeld brandstofverbruik van 5,7/100 km uitkomt. Hoewel er wat moeite voor gedaan moet worden om deze waarde te halen, is dit een mooi getal voor een Cabriolet. De 20% bijtelling van dit model is overigens ook mooi meegenomen.

De  heerlijke rijeigenschappen van de Golf maken alles goed. De auto stuurt licht en soepel, ligt goed op de weg en dat zorgt voor een prima rijervaring. De vering is comfortabel ingesteld. Dit lijkt te onderstrepen dat deze Golf Cabriolet op de rand van sportiviteit en comfort balanceert. Aan de ene kant ziet de Volkswagen er sportief uit, door de lage carrosserie. Anderzijds blinkt de Golf uit in soepel rijgedrag. Gecombineerd met het sportieve imago dat de Golf in de loop van de jaren heeft opgebouwd, telt deze auto echt weer helemaal mee in Cabrioland.

Concluderend kan er gesteld worden dat deze sportieve én comfortabele Golf een fijne rijdersauto is, die ik dan ook graag wil aanbevelen aan mensen die houden van een heerlijk zonnige rit met open dak. Degenen die een stoffen kap achterhaald vinden, trekken in dit geval aan het kortste eind, want de Golf bewijst dat de stoffen kap zeker niet onderdoet voor een stalen dak en zelfs diverse voordelen met zich mee brengt, waaronder betere isolering en meer kofferruimte. Noemenswaardig feit is nog dat de auto een complete standaarduitrusting heeft, met onder andere cruise control, klein lederpakket en airconditioning. Daarbij komt dat er  nu een lenteaanbieding is bij Volkswagen op voorraadauto’s, waardoor de Golf Cabrio al vanaf €25.150,00 leverbaar is. Dit is een aantrekkelijke prijs, die de Golf in een mooie concurrentiepositie brengt. De meest serieuze concurrent van de Golf zou in dit geval de Peugeot 207CC zijn, maar dit is toch weer een auto van een ander kaliber. De reguliere vanafprijs van de Golf is ruim 27 mille. Voor dit geld krijg je dan wel een compleet ingerichte auto die, vooral met mooi weer, garant staat voor veel rijplezier.

Specificaties

Motorinhoud
1198cc
Aantal cilinders
4
Vermogen (PK)
105pk
Acceleratie 0-100(sec)
11.7s
Topsnelheid (Km/u)
188
Prijs testauto