Voor veel leaserijders is het dé uitkomst, slechts 4 procent bijtelling. Tot het einde van 2019 betaal je dit nog over een model dat maximaal 50.000 euro kost. Menig autofabrikant kan hiervan meeprofiteren, maar er zijn een aantal merken die eruit springen. Een voorbeeld daarvan is Volkswagen. De eGolf blijft onder de vijftig mille en zal daarom ook in 2020 goed blijven scoren. De bijtelling gaat vanaf dat jaar wel iets omhoog, van 4 naar 8 procent. Toch zal het voor veel mensen nog niet een aankoop van deze eGolf in de weg staan. Voor particulieren is deze test nog wat minder interessant, temeer omdat de eGolf voor particulieren minder interessant is. Een aanschafprijs van 40 duizend euro is niet voor iedereen weggelegd immers.

De eGolf ziet er vrijwel hetzelfde uit als onze duurtest Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R. Toch zie je her en der wel wat verschillen. De eGolf ziet er namelijk een stukje minder sportief uit, en heeft andere koplampen. De lampen die we hebben op onze duurtest Volkswagen Golf zijn niet beschikbaar op dit model. Als we instappen valt op dat het een echte Golf is gebleven. Zaken zijn aanwezig op de plaatsen waar je ze verwacht, en alles zit mooi onder handbereik. Een digitaal instrumentarium heeft de eGolf niet, daar moeten we tevergeefs naar zoeken. Verder zit hij goed in de spullen, stoelverwarming moeten we echter ontberen en dat valt ons wel een klein beetje tegen.

Het rijden van de eGolf gaat uiterst eenvoudig. Met een druk op de startknop is de elektrische auto ‘ready to go’ en kan je vliegensvlug versnellen naar honderd. De eGolf doet er pakweg 9,6 seconden over, maar voor je gevoel gaat het sneller. Dat komt doordat de piek onderin zit, 0-50 kilometer per uur doet hij namelijk erg snel. Opvallend is wel dat het allemaal een stukje natuurlijker gaat dan in bijvoorbeeld een Tesla Model 3. Laatstgenoemd model hadden we te leen tijdens de periode voorafgaand aan deze test en vormt daarmee wat vergelijkingsmateriaal. Uiteraard is de Model 3 veel sneller, maar dat is nog niet eens altijd veel positiever. Doordat de eGolf zijn kleinere vermogen gedecideerd afgeeft, word je niet snel misselijk. Bijrijders hadden dat euvel wel nogal eens bij de Model 3, maar dat kan ook aan de berijder hebben gelegen.

Tijdens de testperiode is gebleken dat de eGolf zich positief gedraagt ten opzichte van onze verwachtingen. Het rijgedrag is conventioneel, maar ook betrokken. De uitrusting blijkt van een hoog niveau, hetzelfde geldt voor de afwerking. Jammer dat de actieradius wat achterblijft bij concurrentie en dat het uiterlijk behoorlijk gedateerd is. De Golf 8 staat te trappelen om gelanceerd te worden. Ben je dus in de markt voor een eGolf, wacht dan niet te lang, maar besef wel dat er concurrentie is die een veel hogere actieradius levert tegen een vergelijkbare prijs. Denk maar eens aan de Peugeot e208, die 300 kilometer actieradius levert, 36 mille kost en dat tegen de eGolf die 180 kilometer actieradius heeft, en ruim 40 mille kost.

* Deze test is gerealiseerd door medewerking van Pouw Zwolle.