Verfrissend, maar niet betoverend. Zo omschrijven we de nieuwe Volkswagen Polo. Het is duidelijk een evolutie op het bestaande concept, maar dan wel een grote evolutie. Voortaan zijn de afmetingen een stukje groter. Hij is 8 centimeter langer en daarmee meet hij 4,05 meter lengte. Ook is de wielbasis met 9 centimeter vergroot, waardoor de interieurruimte toeneemt. Daarnaast is de kofferruimte met 25% vergroot. Een citytrip naar een grote stad met vier volwassenen is daardoor goed mogelijk, want voortaan kan er voldoende bagage mee. Voortaan beschikt de Polo over de nieuwste veiligheidssystemen, zoals een inparkeersysteem, rijbaan assistent en adaptieve cruise controle. Met deze nieuwe technologische innovaties en de groei qua afmetingen gaat de nieuwe Polo waarschijnlijk opnieuw de verkooplijsten domineren. Maar zover is het nog niet, eerst kijken we nog eens wat beter naar de jongste telg van Volkswagen.

Het uiterlijk van de Polo wordt met gemengde reacties ontvangen. Vooral de voorzijde oogst erg veel lof, want het front is voortaan een stuk breder en oogt volwassener. Aan de achterzijde zijn er minder positieve reacties te noteren, want het ontwerp lijkt hier wel erg op zijn voorganger. Slechts geoefende autokenners zullen hierin de nieuwe Volkswagen Polo onderscheiden. De lijnen zijn fraai getekend en de brede deurgrepen geven een kwalitatieve indruk. Daardoor heb je het idee met een klasse hoger onderweg te zijn. Dankzij het Highline-pakket beschikken we over tal van luxe opties in het interieur. Er is adaptieve cruise controle aanwezig – een standaard optie vanaf de TSI-motoren. In combinatie met automaat werkt deze functie van 0 tot 210 kilometer per uur. Het dashboard ziet er degelijk uit. Het mooie infotainmentsysteem werkt intuïtief. Gek genoeg is er geen navigatie aanwezig, wel kan je je smartphone middels Apple Car Play of Android Auto koppelen. Een prima alternatief, alhoewel Google Maps bij een iOS device op deze manier niet werkt. De gebrekkige ‘kaarten’-app van Apple schiet helaas nogal eens tekort.

De zitpositie is snel gevonden. Het stuur is axiaal verstelbaar, daardoor vind je gemakkelijk je ideale houding. Achterin is er ruimte voor volwassenen, net iets meer dan in zijn voorganger. Zolang je geen glazen dak op de optielijst aanvinkt, is er voldoende hoofd- en beenruimte. Wij zijn onderweg met de Volkswagen Polo met een 1.0 TSI motor die 95pk levert. De motor is gekoppeld aan een automatische DSG-bak. Die bak schakelt vlot, maar heeft even tijd nodig om op gang te komen. Wat ons betreft moet je net iets te ver het gaspedaal vloeren voordat de koets in beweging komt. De DSG-automaat in ‘S’ zetten is een oplossing, maar liever hadden we een scherpere bak gewenst. Het duidelijke instrumentarium geeft goed weer hoe hard je rijdt, wat je verbruikt en de andere essentiële informatie die je verwacht van een boordcomputer. Wanneer er rustig wordt gereden, is in de praktijk 1 op 19 mogelijk.

Het B-segment is erg druk. Nieuwkomers zijn de Nissan Micra, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Seat Ibiza en Suzuki Swift. Ben je een dieselrijder en op zoek naar een nieuwe compacte auto met automaat, dan is de keuze beperkt. De Opel Corsa en Renault Clio bieden die combinatie, maar de Polo is verreweg het meest innovatief. Op benzine gebied is er veel meer keuze. Grote concurrentie is er naast de Seat Ibiza en Skoda Fabia uit eigen huis in de vorm van de Ford Fiesta, Suzuki Swift, Nissan Micra, Kia Rio, Opel Corsa, Hyundai i20 en Citroën C3. Toch denken we dat de nieuwe Volkswagen Polo die concurrentie allemaal verslaat. Een topprestatie. Alleen op het gebied van autonoom rijden laat de Polo wat steken vallen. De adaptieve cruise control werkt niet altijd naar behoren en laat je soms best schrikken door erg laat of niet in te grijpen bij een dreigende aanrijding. Als autonoom rijden niet jouw grootste eis is, dan is dit absoluut de beste keuze in zijn segment.