Die magische hoge zit. Veel consumenten doen er een figuurlijke moord voor. Logisch dat veel autofabrikanten deze felbegeerde carrosserievariant massaal in hun gamma opnemen. Zo ook niet anders bij Volkswagen. Het Duitse merk heeft de tussenligger van de Golf en Tiguan een nieuwe naam gegeven. De T-Roc is geboren. Eigenlijk een opgehoogde Golf, met een paar ruige details. De voorzijde kan ons bijzonder bekoren, zeker in combinatie met grote, stoere wielen. Goedkoop is hij niet gelijk, alhoewel de allerkaalste versie vanaf 26 duizend euro is te bestellen.

Het motorenpallet is vrij beperkt. Erg opvallend; op dit moment is er geen dieselvariant beschikbaar. Het welbekende dieselschandaal zal hier debet aan zijn, niemand wil immers nog in een sjoemeldiesel rijden. Het imago van diesels en Volkswagen is nu eenmaal beschadigd. Toch verwachten we nog wel een diesel van de T-Roc in de toekomst. Vooralsnog is er keuze uit 3 verschillende motoren. Om te beginnen bij een 1.0 TSI die 115pk levert. Daarbij hoort 200Nm koppel, wat ruim voldoende is. Het is de motor die in Nederland zeer waarschijnlijk het meest zal verkocht worden. De prestaties zijn ook heel behoorlijk, een sprint naar honderd duurt 10,1 seconden terwijl de topsnelheid is vastgesteld op 187 kilometer per uur. De fabrieksopgave zegt 1 liter per 19,6 kilometer nodig te hebben.

Een stapje hoger staat de 1.5 TSI met 150pk. Deze nieuwe motor is waarschijnlijk een stuk leuker om te rijden. Ons testmodel is de 1.0 TSI, die noemen we de meest verstandige keuze. Met 150pk is de T-Roc 1.5 TSI een stuk sneller, het koppel ligt met 250Nm ook een stuk hoger dan zijn minder krachtige broertje. In slechts 8,4 seconden weet deze variant naar honderd te sprinten, terwijl de hoogst haalbare snelheid 205 kilometer per uur bedraagt. Een nette score. Zeker omdat de fabrieksopgave een nauwelijks dorstiger beeld laat zien dan bij de 1.0 TSI. Voor de 1.5 TSI wordt namelijk een verbruik opgegeven van 1 liter benzine per 18,9 kilometer. Nog een stap hoger staat de leukste versie van dit moment. Het is de 2.0 TSI 4Motion, die het ook goed doet in de bergen en in de sneeuw. Oftewel, de offroader van de familie. Het vermogen telt 190pk en het koppel is 320Nm. Nul tot honderd kost 7,2 seconden van je tijd en wanneer je je rechtervoet voortdurend laat rusten op het gaspedaal is 216 kilometer per uur mogelijk.

De been- en hoofdruimte van de T-Roc zijn meer dan voldoende. Hier vervoer je gemakkelijk 4 volwassenen in. Met 445 liter bagageruimte is er ook voor de koffers ruimte genoeg. Tijd om te starten. Er is geen startknop aanwezig, het starten van de motor gaat via een fysieke sleutel. Dat is iets wat we de laatste tijd nog maar weinig zien in nieuwe auto’s. Natuurlijk biedt Volkswagen dit wel als optie aan. De Volkswagen T-Roc rijdt heel netjes, maar ook klinisch. Het wordt niet snel spannend, maar hij doet zijn werk gewoon naar behoren. Eigenlijk is het gewoon een opgehoogde Golf, want met dat model is het rijgedrag exact te vergelijken. Het dashboard steekt zeer goed in elkaar, hetzelfde geldt voor de ergonomie. Het testmodel, de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style, kost met een aantal opties 34 mille. Ben je op zoek naar een compacte middenklasser met een hoge zit en het rijgedrag van een Golf? Maak dan zeker kennis met de nieuwe Volkswagen T-Roc!