Ondanks het feit dat de zomer tot nu toe kouder dan normaal is verlopen, hebben we ook al wat mooie, zonnige dagen gehad. Ideaal weer om er met een cabrio op uit te trekken. Een weekendje weg met de twee kids naar Frankrijk, inclusief bagage. Meestal is het dan al onmogelijk om te vertrekken, omdat een gemidddelde cabrio zelden uitblinkt in ruimte. Vaak moet er daarvoor al snel in de hogere segmenten worden geshopt. Een Opel Cascada is een optie, maar ook een BMW 3-serie cabrio, een Audi A5 cabrio of een Mercedes E-klasse cabrio staan op de lijst met mogelijkheden. Wanneer je echter niet wilt rijden in het Duitse viertal, is er nog altijd de Volvo C70. Een op het gezicht eenvoudig ogende cabrio met een ruime bagageruimte en voldoende ruimte op de achterbank.

Gelijk valt op dat de Zweed er mooi uitziet. De achterlampen doen naar onze smaak nog te veel denken aan de vorige generatie Volvo’s, maar de voorzijde is helemaal bij de tijd. Ruimte is er genoeg. Achterpassagiers tot een lengte van 1,90 meter kunnen met gesloten dak zowel qua hoofd- als beenruimte comfortabel zitten. Voor kinderen is er dus helemaal genoeg ruimte aanwezig. De kofferruimte is wat kleiner dan verwacht, maar zolang het dak gesloten blijft is er nog altijd voldoende bagageruimte beschikbaar. Het dashboard is er een van het type met zwevende middenconsole. Niet nieuw, maar nog altijd fraai. Met de ergonomie van het dashboard zit het bovendien wel snor. Datzelfde geldt voor de bediening vanaf het lederen stuurwiel.

De Volvo C70 is uitgerust met de allerkrachtigste benzinemotor, de T5. Zoals de typeaanduiding al verraad gaat het om een vijfcilinder. Bij het starten is dit gelijk te horen en vooral bij accelereren komt deze sound goed naar voren. Het is een uniek geluid tussen alle vier-, drie- en tweecilinders van tegenwoordig. Qua kracht kom je in principe niks tekort, maar het is wel merkbaar dat het een wat oudere motor is. De vermogensopbouw verloopt vrij linear en is gevrijwaard van grote verrassingen. De 2.5T levert 230pk en zorgt daarmee gekoppeld met een automatorische transmissie van Volvo voor een sprint naar de honderd in acht seconden. Op de Duitse Autobahn hoef je niet gelijk naar de rechterbaan, de topsnelheid ligt op een nette 235 km/u.

Het rijgedrag verloopt opmerkelijk comfortabel. Alles lijkt op comfort te zijn afgesteld, zowel het stuurgedrag, onderstel als de vering. Dankzij moderne techniek heeft Volvo ervoor gezorgd dat de C70 erg beschut is. Je hebt nauwelijks last van de wind, zelfs niet bij wat hogere snelheden. Dat maakt de C70 toch nog steeds wel de ideale cruiser, ondanks het feit dat het model al redelijk op leeftijd is. Enkele jaren geleden was de Zweed de best verkochte cabrio van het jaar, en in de herfst van zijn leven mag hem die eer zeker worden nagegeven. Want die verdienste is niet meer dan terecht. Wij zouden zelf kiezen voor een wat minder potente benzinemotor, maar wanneer verbruik niet uitmaakt is de T5 een heerlijke motor.