Daar waar de reguliere Volvo V60 vooral voor het grote publiek is bestemd, is de Cross Country variant bedoeld voor echte avonturiers. Een verhoogd onderstel, vierwielaandrijving, een opgeruigd uiterlijk: alle ingredienten van een vrijbuiter zijn aanwezig. Veel automerken koketteren met het feit dat ze liefhebbers van een actieve levensstijl als koperspubliek bezitten, maar Volvo kan dit credo met recht toe-eigenen. Binnenin verschilt de V60 Cross Country niet met die van zijn minder ruige broertje. Dat betekent dat het interieur er ronduit goed uitziet, de afwerking is van een hoog niveau en de ergonomie is best in orde.

Gelijk bij het instappen valt op dat de Zweed hoger op zijn ‘poten’ staat. Ook merk je dat tijdens drempels en andere oneffenheden in de weg, die worden namelijk veel subtieler doorgegeven aan de bestuurder. Het Cross Country label is dus niet alleen voorbestemd aan optisch vermaak, ook in het dagelijks verkeer ondervind je hiervan veel gemak. Wanneer we de startknop naar rechts draaien, komt de viercilinder dieselmotor tot leven. Deze motor is een echt werkpaard, met 190pk aan vermogen bovendien geen kleine jongen. Bovendien beschikt de krachtbron over bakken met koppel. Jammer genoeg zat er onder de testauto geen trekhaak, maar we verwachten dat een zware aanhangwagen moeiteloos kan worden getrokken.

Een snelle sprinter is de Volvo V60 Cross Country D4 niet, de acceleratie van nul tot honderd ligt op pakweg 8,2 seconden en de topsnelheid is – vermoedelijk begrensd – op 210 kilometer per uur. In het kader van de 2020-visie van Volvo wordt vanaf modeljaar 21 de maximumsnelheid begrensd op 180 kilometer per uur. Voor Autobahn-fans een drama, maar voor de rest van het koperspubliek zal het gemis minder groot zijn. Dergelijke snelheden worden immers zelden bereikt, laat staan overschreden. Het zicht op de weg is goed, alhoewel je bij het inparkeren nog wel eens last hebt van de carrosserie, die het zicht op de omgeving beneemt. Het verbruik ligt laag met 1 op 15, een nette score!

De Volvo V60 Cross Country heeft zich in de testperiode bewezen als een echte allrounder, die je zeker niet alleen koopt vanwege het opgeruigde uiterlijk. De ophoging heeft meer voordelen, zoals het toegenomen comfort en robuuste voorkomen. Vierwielaandrijving is in Nederland eigenlijk niet nodig – behalve voor boswachters – maar net die ene keer dát je het nodig hebt, komt het wel erg gelegen. Lees ook ons verslag met de BMW 530d XDrive naar Oostenrijk, op die roadtrip in januari 2019 hadden we vierwielaandrijving voor geen goud willen missen! Verder is de V60 Cross Country bijzonder gunstig geprijsd, met volledige uitrusting kost het model slechts 72 mille. Een geluidsysteem van ‘Bowers&Wilkens’, een schuif- en kanteldak, stoelverwarming en ventilatie, stuurwielverwarming, automatisch inparkeren, pilot assist en automaat: het zit allemaal op deze test-V60. De Zweed weet zich daarmee te onderscheiden van Duitse concurrentie, waarbij de prijs met gelijke uitrusting richting een ton oploopt.