De Volvo XC40 is erg populair in Nederland. Na de succesvolle V40-serie weet het van oorsprong Zweedse merk opnieuw hoge ogen te scoren met hun jongste telg. Mede dankzij het feit dat een hoge instap door steeds meer mensen wordt gewaardeerd. Daarbij komt de hogere zit en een opgetuigd uiterlijk. Een stoere cross-over die wordt gekenmerkt door het typische Volvo-design. Er zijn meer dan 80 verschillende varianten leverbaar op de XC40, met alle motortypen en uitvoeringen gecombineerd. Diesels zijn niet meer leverbaar, maar qua benzinemotoren begint het bij de T2. Vooral de Twin Engine en Plug-in-hybride springen er wat ons betreft uit. Deze varianten zijn het meest aantrekkelijk voor de Nederlandse markt.

Standaard levert de T5 179pk aan vermogen. De 405Nm koppel van de benzinemotor maakt een sprint van nul naar honderd mogelijk in 8,5 seconden. De topsnelheid is voor alle Volvo modellen vanaf heden begrensd op 180 kilometer per uur. Toen Volvo dat bekend maakte, ontstond er vrij veel ophef. Veel petrolheads zeiden geen Volvo meer te zullen kopen. Anderen benoemden echter de irrelevantie van snelheden boven de 180 kilometer per uur. Waar rijd je dat immers tegenwoordig nog? Voorheen leenden de wegen bij onze oosterburen zich daar nog wel voor, maar tegenwoordig vinden we vrijwel overal baustelle. Persoonlijk vinden we het begrijpelijk dat de echte snelheidsliefhebbers het jammer vinden dat de begrenzing er is gekomen, anderzijds moet dit toch voor veel mensen geen probleem zijn. Helemaal in ons eigen land, waar 100 kilometer per uur de standaard is geworden.

Binnen vinden we veel gelijkenissen met de twee grotere broertjes, de Volvo XC60 en XC90. Laatstgenoemde introduceerde deze nieuwe lijn en nu vind je het ontwerp ook terug in de XC40. Het infotainmentscherm is verticaal geplaatst, waar veel andere merken dit horizontaal doen. Qua bedieningsgemak voldoet het zeker, alhoewel we ook schermen kennen die nog sneller en eenvoudiger werken. Er zijn verder maar erg weinig nadelen van het interieur te noemen. Je zou hooguit het ontbreken van fysieke knoppen voor de luchtregeling kunnen bekritiseren, maar een kniesoor die daarop let. De ergonomie is nu eenmaal dik in orde. Dat geldt ook zeker voor de stoelen, die zitten heerlijk op lange afstanden. Volvo staat bekend om het leveren van dergelijke goed zittende stoelen.

De plug-in-hybride komt op elektriciteit ongeveer 40 kilometer ver. Voldoende als je op die afstand van het werk woont, en daar ook kunt laden. In veel gevallen is dat voor Nederlandse werknemers de situatie. Bovendien zijn we anno 2020 door de coronacrisis minder gaan rijden. Het aantal verkeersbewegingen nam met 30 tot 40 procent af. Minder rijden betekent ook kortere ritjes en daarbij komt de T5 erg van pas. We scoren een gemiddeld verbruik van 1 op 18, wanneer we de elektromotor slechts incidenteel gebruiken. Het onderstel is heerlijk comfortabel, maar de koets heeft wel een beetje de neiging om over te hellen op één wang tijdens het snellere bochtenwerk. Grootste voordeel van de deels elektrische aandrijflijn zijn echter de fiscale voordelen. Je betaalt minder belasting bij de aanschaf van dit model, en bovendien ben je de komende tientallen jaren verzekerd van het feit dat elke grote stad in Europa kunt bezoeken met deze Volvo. Mits voldoende opgeladen natuurlijk.