Bij de presentatie van de eerste generatie BMW X6 in 2008 waren veel autoliefhebbers in rep en roep. Het design riep zoveel emoties op, dat het nog maar de vraag was of het model wel echt zou gaan verkopen. Tegen alle negatieve verwachtingen in bloeiden de verkopen volop. Na vier jaar kreeg de BMW X6 een facelift en ook hierna bleven de verkoopcijfers rooskleurig. Het is nu tijd voor de tweede generatie X6. Het lijnenspel is onmiddellijk te herkennen, alhoewel de arrogantie grotendeels is verdwenen. Het design oogt zelfverzekerd, grootst en geeft de indruk dat er niet mee te spotten valt. Wij reden de M50d, de allerkrachtigste dieselversie die de iconische letter M in zijn typeaanduiding draagt. Is de motor in combinatie met deze auto dit predicaat waard? Wij zochten het uit in een rijtest.
Het interieur is zakelijk en uitermate goed doordacht. Over afwerking en materiaalgebruik valt er niets te klagen. Deze sluiten voortreffelijk op elkaar aan en vormen een fraai geheel. Mede dankzij de crèmekleurige elementen krijg je het typische BMW-gevoel. Een kenner van het merk zal zich dus snel thuis voelen. Het grote scherm op het dashboard kan worden bediend met de bekroonde draaiknop op de middenconsole. Deze draaiknop is veel lof waardig, onder alle omstandigheden werkt het gewoon goed. De leren stoelen zitten heerlijk en zijn op tien verschillende manieren te verstellen. Het ontbreekt je aan niets, alle denkbare luxe is aanwezig. Veel veiligheidsopties zoals adaptieve cruise controle en lane departure warning zijn aanwezig. Deze zijn onderdeel van het BMW innovation pakket ter waarde van 2600 euro. Het Bang&Olafsun geluidssysteem tovert de cockpit om tot een concertzaal.
De nieuwe BMW X6 wordt uitsluitend geleverd met zes- en achtcilinders. Er zijn drie diesels en drie benzinemotoren. Om met de laatste te beginnen, de instapper is de 35i. Met 306pk is dit al geen kleine jongen, 0-100 duurt 6,4 seconden en de top is 240 kilometer uur. Daarboven staat de 50i, een achtcilinder met 450pk. In slechts 4,8 seconden knalt deze bombast naar honderd en de begrensde top ligt net als bij de meeste andere varianten op 250 kilometer per uur. Het toppunt van het benzinefeest is de X6 M, met een loeisterke achtcilinder die 575pk levert. 4,2 seconden duurt de sprint naar de driedubbele cijfers. Qua dieselmotoren hebben we de 30, 40 en 50d. Deze sprinten in respectievelijk 6,7, 5,8 en 5,2 seconden naar de maximum snelheid die geldt voor autowegen. De M50d voelt erg krachtig aan en decimeert voor het gevoel alle andere weggebruikers.
Met de nieuwe BMW X6 heeft het Beierse merk weer een troef in handen. In navolging van dit succes komt Mercedes nu met de GLE Coupé, het ultieme bewijs van hun succes. Het design en het overkomen van een SUV/crossover spreekt gewoon aan, zoveel lijkt wel bewezen. Voor de BMW X6 M50d die wij reden moet nog een behoorlijk duit worden neergeteld voordat hij op de oprit staat. De aanwezige luxe drijft de prijs op naar 130 mille, een hele forse investering. Als je in de markt bent voor een krachtige diesel in dit segment, gaat onze voorkeur uit naar de 40d. Echt sportief wordt het dieselen namelijk toch niet, aangezien daarvoor het karakter nu eenmaal niet zo is. Het stuurgedrag is scherp, het onderstel in balans en het koppel overweldigend, toch blijft het lastig om een diesel met echte sportiviteit te combineren. De 40d – met een vermogen van 313pk – is er al vanaf net iets meer dan 90 duizend euro. Wat ons betreft de beste keuze in dit segment. De X6 heeft zich bewezen.